Aktivitet
Matematik stomp

Hvert instrument har sin egen rytme. Alle rytmer er i 4/4 takt. Der tælles altså til fire hele tiden på følgende måde: /Et og / To og / Tre og / Fire og /
Tønden: Eleven med tønden spiller en rytme, hvor eleven slår på tønden på et og på tre: / Slå / Pause / Slå / Pause /
Hammer: Eleven med hammeren slår på sømmet på to og på fire: / Pause / Slå / Pause / Slå /
Sandpapir: Eleverne med sandpapiret spiller deres rytme på tre og på fire. På disse slag gnider de to stykker sandpapir mod hinanden: / Pause / Pause / Gnid gnid / Gnid gnid /
Sækken: Eleverne med de sorte sække river i sækken på slagene tre og fire: / Pause / Pause / Riv / Riv /
Saven: Eleven (eventuelt flere) med saven saver i brættet på slagene et, to og tre: / Sav / Sav / Sav / Pause
Filen: Eleven (eventuelt flere) med fil filer på slagene tre og fire: / Pause / Pause / Fil fil / Fil fil /
Skruetrækkeren: Eleven med skruetrækkeren slår på fejebakken på slaget fire: / Pause / Pause / Pause / Slå slå /
Underviseren tæller “et, to, tre, fire” højt for at sætte rytmerne i gang. Når eleverne har spillet 16 takter, er der ophold på slaget fire. På slaget et og tre råber alle eleverne så en tabel, som er aftalt på forhånd. Der klappes imellem tallene, altså på slagene to og fire.
Når tabellen er færdig, tæller underviseren til fire, og rytmen sættes i gang igen. Fortsæt i endnu 16 takter og råb så en ny tabel.
Materialer
Stor tønde (eksempelvis en skraldespand), paprør eller grydeske, et bræt med søm, hammer, sandpapir (til flere elever), sorte sække (til flere elever), bræt, sav, fil, skruetrækker, fejebakke.