Forside/Aktivitetsdatabase/Omvendt jeopardy

Aktivitet

Omvendt jeopardy

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Puls Repetition og evaluering

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Der laves tre mindre forhindringsbaner med to startbaser til hver. I den anden ende af banen placeres to hulahopringe med ca. 10 meters mellemrum pr. bane. Der placeres ca. 10 papirkugler i hver hulahopring. Se illustration af banen i pdf filen med øvelsen.

 

Eleverne deles op i hold (ca. fire elever pr. hold.), og de får en startbase hver. Dernæst finder eleverne på holdet sammen parvis. Parrene stiller sig ved siden af et par fra det modsatte hold.

 

En elev agerer dommer/oplæser, mens de andre konkurrerer mod hinanden. Eleven, som agerer dommer/oplæser, udstyres med forskellige spørgsmål, som er relevante for faget matematik. Disse spørgsmål kan f.eks. vedrøre de emner, klassen arbejder med for tiden. Brug evt. opgaver fra elevernes matematikbog. Der er en oplæser pr. bane. Før hvert spørgsmål skal eleverne udføre 10 gentagelser af en øvelse, fx mavebøjninger, sprællemand el.lign.

 

Det ene par på hvert hold må herefter svare på det oplæste spørgsmål. Hvis de ikke kan svare på spørgsmålet, må de sige “pas” og få et nyt spørgsmål. Når parret har svaret rigtigt på spørgsmålet, løber de igennem forhindringsbanen og ud til modstanderholdets ring. Der tager de en papirkugle og holder den fastklemt mellem deres hofter, mens de løber til deres egen ring og lægger den der. Hvert par må kun tage én papirkugle ad gangen.

 

Det gælder om at svare rigtigt og at få så mange papirkugler over i sin egen ring som muligt. Lige så snart det første par er igennem forhindringsbanen, kan modstanderholdet begynde med de 10 gentagelser af en øvelse og få stillet et spørgsmål. Når dette par har svaret rigtigt, løber de igennem forhindringsbanen og forsøger at nå at røre det par, som er i gang med at fragte en papirkugle. Bliver modstanderparret rørt, lægger de papirkuglen der, hvor de befinder sig og løber tilbage bag rækken. Denne papirkugle er tabt. Hvis parret kan nå at få papirkuglen i sin egen ring, kan de forsøge at hente én mere i modstanderens ring eller blot løbe ned bag i rækken. Sådan fortsætter legen, indtil tiden er gået (kun underviseren ved, hvor meget tid der er), og antallet af papirkugler optælles i de forskellige gruppers ringe. Vinderen er det hold med flest papirkugler.

 

Materialer

Spørgsmålskort m. matematikopgaver

Søgning