Aktivitet

Ordræs

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Fremstil masser af laminerede ordkort (eller lad eleverne gøre det). Saml ordkortene i en stor kasse, som står placeret lidt væk. Eleverne inddeles i hold á tre elever. Hvert hold starter med 15 ordkort.

Det gælder nu for holdet om at danne så mange sætninger som muligt inden for en given tid (brug stopur). Sætningerne skrives ned undervejs. Ordkortene må gerne bruges flere gange.

Underviseren har en kasse med bonusord (de hyppigst brugte ord på dansk) samt grammatiske tegn (fx. komma, punktum, kolon, anførselstegn mm). Holdet kan arbejde sig frem til disse ord ved at udføre ekstra fysisk aktivitet (fx en løbetur omkring fire kegler, 10 mavebøjninger, 10 englehop mv.).

Når holdet ikke kan lave flere sætninger, må de hente yderligere ordkort fra kassen ved at slå en gang med terningen og hente det antal kort, der svarer til det, terningen viser.

 

Materialer

En kasse med laminerede ordkort120 hyppigste ordGrammatiske tegn. En terning pr. hold. Kegler til løberunder. Et stopur.

Søgning