Aktivitet

Stolhilsen

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Puls og styrke

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Stolhilsen er inspireret at den klassiske solhilsen, som vi kender fra yogaen.

Alle elever vender deres stol om og stiller den med ryglænet ind mod bordkanten. Hvis I ikke har stole, der kan stå fast, kan I bruge et bord i stedet.

Lav nu jeres Stolhilsen, mens instruktionen fra videoen kører, eller lad underviseren eller en elev guide resten af klassen gennem disse trin:

1) Stå foran din stol, som skal stå godt fast på gulvet

2) Stræk armene op over hovedet og kig efter hænderne. Gør kroppen lang

3) Lav en foroverbøjning. Bøj evt. i knæene

4) Løft overkoppen, placér hænderne på stolen og stræk ryggen lige (kroppen er næsten i 90 grader). Træd evt. lidt tilbage med fødderne, så du får et langt stræk i ryggen

5) Slip hænderne, ”fald ned” og lav en foroverbøjning igen

6) Placér hænderne på stolen, stræk armene ud, gå evt. lidt tilbage med fødderne og stå i planken

7) Sænk langsomt og kontrolleret overkroppen og hoften ned, mens kroppen stadig er i planken

8) Svaj i ryggen og kig op

9) Skyd bagdelen op og tilbage og stå i det man kalder hundestræk. Gå evt. lidt tilbage med fødderne. Hovedet hænger løst ned mellem armene. Tag et par åndedræt i denne position

10) Gå frem til dine hænder, hold ryggen lige, kig let frem

11) Lav en foroverbøjning. Hovedet hænger tungt

12) Stræk armene op over hovedet, gør kroppen lang og kig efter hænderne

13) Saml hænderne foran brystet og træk mundvigene op mod ørerne (der smiles). Namasté

Søgning