Forside/Aktivitetsdatabase/Tatoo (Kaosboldspilslektion)

Aktivitet

Tatoo (Kaosboldspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Skum- eller almindelige håndbolde. Forskellige drible venligbolde. Fx håndbold, fodbold eller volleyball.

* Spilt vision handler om evnen til – via de ydre og indre sanser, specielt synet – i dynamiske situationer at kunne håndtere overblikket fx i boldspil eller i trafikken. I boldspil lynhurtigt at kunne analysere og vurdere boldens, med- og modspillernes placering og ageren på banen. Beslutte sig og handle meningsfuldt ud fra de muligheder, som helheden giver.

 
SMÅØVELSER

Hver elev har én bold.

  • Kast bolden op i luften, og grib den så tidligt som muligt, når den er på vej nedad.

  • Kast bolden op i luften, og grib den så sent som muligt, lige før den rammer gulvet.

  • Dribl med bolden frem til et punkt … til et nyt punkt osv. Prøv både med højre og venstre hånd.

 

MEDSPIL

Eleverne er sammen parvis om én bold.

  • Aflevér bolden til hinanden med lidt bue på. Grib den så højt som muligt.

  • Aflevér bolden til hinanden – den gode aflevering i brysthøjde.

  • Afstand til hinanden ca. 10-12 meter. Elev A dribler rundt om elev B og tilbage til sin udgangsposition.

Derefter afleveres til B. Elev B dribler rundt om elev A …. osv.

 

SMÅSPIL – TATOO

Hver elev har én bold. 4 kegler afgrænser en firkantet bane på ca. 10×10 m. Eleverne fordeler sig, så de er omtrent lige mange bag hver kegle. 

De 2 rækker overfor hinanden A og B samt C og D har direkte fællesskab i øvelsen.

  1. Fra alle rækker dribles – igennem spilcentrum af firkanten – til bagved i den modsatte række A og B samt C og D. Variér tempoet og vær opmærksom for at undgå sammenstød.

  2. Den forreste elev i række A og D har en bold. Alle andre bolde
    lægges væk. Elev A og B starter med løb fremad. Samtidig afleverer
    A bolden til B, inden de krydser hinanden på midten af banen.
    Det samme gør D og C.
    Når man har afleveret bolden, løber man bagerst i modsatte række.
    Når man har modtaget bolden, spiller man bolden til den næste i rækken, som kommer imod en osv. Tempoet sættes op.

  3. A og B står med hver sin bold. Ingen andre elever har bolde. Når man har bolden, skal man altid spille bolden til den forreste i rækken til højre og løbe bag i rækken til venstre.

    Fx
    Elev A afleverer bolden til række D og løber selv til række C.
    Elev B afleverer bolden til række C og løber selv til række D.
    Række C afleverer til række A og løber til række B.
    Række D afleverer til række B og løber til række A.

OBS: Det er en afleveringsøvelse – ikke en skudøvelse! Sørg for bevægelse fremad, før man modtager bolden. Opmærksomhed på hinanden. Præcise afleveringer i toppen af brystet. Undgå sammenstød.
Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

Søgning