Forside/Aktivitetsdatabase/Analyse af episk tekst

Analyse af episk tekst

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Dansk

Tid

10 – 20 min.20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Analyse af episk tekst

Formålet er, at eleverne repeterer og evaluerer på, hvad de har lært om en given tekst.

  1. Eleverne inddeles i grupper, der placerer sig i cirkler. Jo mere selvkørende eleverne er, jo flere grupper kan man lave, og jo flere elever kommer til orde.½
  2. Hver gruppe får en stor 12-sidet terning (eller en 6-sidet terning) og et ark med spørgsmål. Arket består af en række spørgsmål fra 1-6 eller fra 1-12 (alt efter, hvilken terning der anvendes). Underviseren, eller en elev fra hver gruppe, holder arket med spørgsmål og denne er oplæser.
  3. En elev starter med at kaste terningen til en anden elev i cirklen. Det tal, som tommelfingeren lander på, når terningen gribes, siges højt. Eksempelvis tallet 5. Oplæseren læser spørgsmål nr. 5 op, og eleven med terningen svarer så godt han/hun kan og kaster terningen videre til en ny elev, som svarer på det spørgsmål, som tommelfingeren lander på.
  4. Aktiviteten fortsætter, indtil underviseren stopper tiden. Det er vigtigt at være opmærksom på, at alle elever får terningen og dermed svarer på spørgsmål.

Materialer

Variation og deltagelsesmuligheder

  • I stedet for at kun én elev skal svare på spørgsmålet, skal gruppen diskutere sig frem til svaret. Fordelen her er at eleverne arbejder sammen og flere kommer i spil ved samme spørgsmål, mens ulemper kan være, at nogle elever slet ikke kommer på banen.
  • Lad grupperne lave spørgsmål til hinanden.

Søgning