Forside/Aktivitetsdatabase/Timing og rytmebold (Kaosboldspilslektion)

Aktivitet

Timing og rytmebold (Kaosboldspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Ærteposer og bolde til at kaste og gribe. Fx skumbold, volleyball, tennisbold eller basketball. Evt. strandtennissæt, tyk blød madras, balloner.

*Fra formål: Split vision handler om evnen til – via de ydre og indre sanser, specielt synet – i dynamiske situationer at kunne håndtere over- blikket fx. i boldspil eller i trafikken. I boldspil lynhurtigt at kunne analysere og vurdere boldens, med- og modspillernes placering og ageren på banen. Beslutte sig og handle meningsfuldt ud fra de muligheder, som helheden giver.

SMÅØVELSER

Alle elever har hver én bold, ærtepose eller anden kasterekvisit. Kast ærteposen/bolden lige op i luften:

  • Grib med to hænder.

  • Klap foran brystet med hænderne før, du griber: 3 – 4 – 5 gange eller flere?

  • Klap foran brystet, klap bagom ryggen, grib ærteposen foran.

  • Kast med den ene hånd, grib med den anden. Skiftevis højre og venstre.

  • Drop ærteposen ned på foden. Tæm den med din kattepote.

  • Løft/spark ærteposen fra foden op i luften og grib.

  • Grib ærteposen på nakken. Bøj dig fremover.

  • Find selv på noget, du gør med kroppen, inden du griber eller lander ærteposen igen.

 

MEDSPIL

Eleverne er sammen parvis om én bold.

  • Der jubles. Sidste skoledag. Ferie… Spil bolden på sjove måder til hinanden.

  • I skal med fly på ferie sydpå til varmen… Kast høje bolde til hinanden, mens I ”flyver” rundt.

  • Taxaen fra lufthavnen mod hotellet kører vildt rundt i gaderne… Dribl rundt i kaos med masser af tempo- og retningsskift, pludselige stop samt italienske gloser.

  • Inde på hotellet står I tæt i elevatoren med alle de andre gæster. Elevatoren er meget langsom… Dribl irriteret bolden skiftevis til hinanden.

  • Første dag er der sightseeing… På skift kastes bolden i en høj bue til et nyt (interessant) sted. På skift løber den ene af jer efter og fanger bolden, inden den ligger helt stille. Derfra kastes den næste bold ud på en ny sightseeingtur.

  • Det er swimmingpooltid med udspring… Kast bolden i en bue til din makker, så den kan gribes i svævet,inden der landes på den bløde madras.

  • Nede ved strandkanten slås smut med sten… Afstand ca. 15-20 meter mellem deltagerne. (Tennis)bolden studses lavt henover gulvet, så den rammer (smutter) et antal gange hen til din makker.

  • Der er massagebod på stranden… Giv boldmassage til hinanden. Tril og tryk ganske let bolden på kryds og tværs fra fødderne over ben, baller, ryg og skuldre. 
  • I låner et sæt strandtennis… Sæt ny venneferierekord med antal direkte slag i træk.

  • Du ligger og slikker sol. Din makker driller, ikke med vand, men med en bold… Fra stående droppes bolden ned på din spændte mave 3 gange i træk. Derefter byttes.

  • Under aftenspisningen på strandrestauranten er der boldekvilibrisme/underholdning…
    1. Jongler eller tryl med fodbold, håndbold, tennisbolde, (balloner).
    2. Lav en rytme ved at slå taktfaste slag på bolden, tramp i gulvet, spil bolden til hinanden.

  • Find selv på mere…

 Ferien er slut. “ØV”… Kast bolden hårdt ned i gulvet, så den rammer loftet. 

 

SMÅSPIL – TIMING OG RYTMEBOLD
Eleverne deles i grupper af ca. 8 elever, de stiller sig i en kreds med ca. én meters mellemrum.

  1. Hver anden elev i kredsen har en bold og spiller – i en fælles rytme/synkront – bolden i jorden – 3 gange. Den 4. dribling sendes ved en studsaflevering til sidemanden til højre, som modtager bolden. Bolden spilles på samme vis igen videre mod højre, igen i en fælles rytme. Dette gentages, til alle lykkes med at aflevere og modtage bolden. Forsøg evt., når spillet er øvet nogle gange, at udføre rytmespillet uden pauser.
    OBS: Man skal kigge til den side, man skal modtage bolden fra.
  2. Gentag øvelsen som i ovenstående, men nu skrues op for intensiteten og sværhedsgraden, da alle elever i kredsen har en bold, som i en fælles rytme spilles rundt. Prøv igen først med pauser, dernæst uden pauser.
  3. Bolden tages op i hænderne og kastes samtidig – på et givent signal (klap eller ”hep”) – i en lille bue til sidemanden til højre. Man skal selv gribe bolden, der bliver kastet til en fra venstre side. Start igen med, at hver anden elev er i boldbesiddelse for dernæst at lade alle elever have hver deres bold.
    OBS: Man skal kigge til den side, man skal modtage bolden fra. Dette gentages 8-10 gange i samme retning.
  4. Udelad ”signalet”, men find ind i en fælles ”tavs” afleveringsrytme. Der kastes stadig kun den ene vej rundt.
  5. Genindfør ”signalet” til at markere boldens retningsskift. Det aftales på forhånd at kaste fx:
      • 6 x den ene vej og 6 x den anden vej

      • 3 x den ene vej og 3 x den anden vej

      • 1 x den ene vej og 1 x den anden vej

  1. Aktiviteten fortsætter som ovenfor. Dog udelades nu ”signalet”, dvs. eleverne må huske – og fornemme – de på forhånd aftalte rytmeskift.

  2. På ”signal” kastes bolden et par meter lige op i luften.

    Denne gang flytter man sig selv hurtigt til højre, hvor sidemakkerens bold gribes. Der kan aftales et antal gange i begge retninger.

    Prøv også uden signal.

    Bolden kastes og gribes et antal gange, mens man selv bevæger sig den ene og anden vej.

    Hvem ændrer retningen hvornår?
    OBS: På rytmefornemmelse og gensidig kropsaflæsning.

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

Søgning