Læring med kroppen forrest
Hvordan ville du undervise de her elever i historie?
Forestil dig en klasse med elever uden hoveder. Det kræver muligvis en anden tilgang til undervisning end den, du har nu.
Tror du, at elever kan lære bogstaver, matematiske formler og historiske begivenheder – mens de står, går eller kaster med en bold? Forskning og erfaring viser, at kroppen ikke bare kan bevæge sig; den er en vigtig del af at tænke og lære. Når vi kobler bevægelse til læringsmål, åbner vi for:
- Bedre koncentration
Få ro på klassen og skab fokus ved at bryde lange tavleøvelser op med små fysiske øvelser. - Bedre forståelse
Elever husker og forstår bedre, når de aktivt bruger kroppen – ord, følelser, tal, mv. sætter sig fast i hjernen og i sanserne. - Øget motivation
Bevægelse skaber energi og lyst til at deltage. Selv de tilbageholdende elever tænder, når undervisningen bryder med det velkendte.
Vi lærer at tælle med vores fingre
Kroppen er en kæmpe del af vores læring og forståelse af verden. Kropslige erfaringer og sansning er tæt forbundet med vores kognitive udvikling gennem hele livet. Som børn lærer vi at tælle ved at bruge fingrene, og vi husker og forstår navneord ved at se og pege på billeder. Vi kan huske vores pinkode med fingrene, og musik genkalder minder. Vi lærer begreber som retfærdighed og uretfærdighed ved at opleve følelsen i situationer i vores liv.
Læring gennem kroppen bør derfor være et helt centralt didaktisk redskab, når vi planlægger undervisningsaktiviteter.