Hvordan ville du undervise de her elever i historie?

Forestil dig en klasse med elever uden hoveder. Det kræver muligvis en anden tilgang til undervisning end den, du har nu.

Tror du, at elever kan lære bogstaver, matematiske formler og historiske begivenheder – mens de står, går eller kaster med en bold? Forskning og erfaring viser, at kroppen ikke bare kan bevæge sig; den er en vigtig del af at tænke og lære. Når vi kobler bevægelse til læringsmål, åbner vi for:

  • Bedre koncentration
    Få ro på klassen og skab fokus ved at bryde lange tavleøvelser op med små fysiske øvelser.
  • Bedre forståelse
    Elever husker og forstår bedre, når de aktivt bruger kroppen – ord, følelser, tal, mv. sætter sig fast i hjernen og i sanserne.
  • Øget motivation
    Bevægelse skaber energi og lyst til at deltage. Selv de tilbageholdende elever tænder, når undervisningen bryder med det velkendte.

Hvad er læring gennem kroppen?

Læring gennem kroppen handler om lære, mens man bevæger sig, sanser og får følelsesmæssige og sociale erfaringer.

Bevægelse

Sanser

Følelser

Sociale erfaringer

Vi lærer at tælle med vores fingre

Kroppen er en kæmpe del af vores læring og forståelse af verden. Kropslige erfaringer og sansning er tæt forbundet med vores kognitive udvikling gennem hele livet. Som børn lærer vi at tælle ved at bruge fingrene, og vi husker og forstår navneord ved at se og pege på billeder. Vi kan huske vores pinkode med fingrene, og musik genkalder minder. Vi lærer begreber som retfærdighed og uretfærdighed ved at opleve følelsen i situationer i vores liv.

Læring gennem kroppen bør derfor være et helt centralt didaktisk redskab, når vi planlægger undervisningsaktiviteter.

Sådan kommer du i gang – 4 gode råd

Vi ved, at du har travlt, at du måske plejer at gøre tingene på en anden måde. Vi vil gerne gøre det nemt og overskueligt for dig at komme i gang.

Kast dig ud i det

Længere nede på denne side finder du links til en masse gode øvelser med kropslig forankring. Aktiviteterne har vi samlet i Aktivitetsdatabasen, hvor du gratis kan oprette en bruger og gemme alle dine favoritter.
Start enkelt og med noget, du føler dig tryg ved at afprøve.

Spørg dine elever

Når du har afprøvet en aktivitet, så prøv at spørge dine elever, hvad de fik ud af det.
Deres svar vil give dig et praj om, det er noget du skal gøre mere af, og hvad de godt kunne lide. (Og vi tør godt garantere, at de elsker det.)

Fokusér på læring (ikke på tidsforbrug)

Ja, det tager længere tid at lege planeter på boldbanen og måle afstanden mellem dem op end at sætte en video på. Til gengæld skaber du varieret og kropsligt forankret undervisning, der øger elevernes motivation og læring.

Gør det igen

Øvelse gør som bekendt mester, og både du og dine elever skal vænne jer til at indlære og undervise på en anden måde, end I måske plejer.
Det kan føles måske føles kaotisk, men ha’ is i maven og start helt simpelt, så I fælles bliver trygge ved det.

Hvis ikke det kan læres med kroppen, er det så værd at lære? Citat: Anne Skare, fremtidsforsker

Spørgsmål og svar om læring gennem kroppen

Hvilke andre begreber og udtryk findes for “læring gennem kroppen”?

Læring gennem kroppen omtales også som enactive learning og embodied leraning.

Hvad er forskellen på “læring gennem kroppen” og “bevægelse i undervisningen”?

Bevægelse i undervisningen sker, når bevægelse inddrages for at gøre undervisningen mere varieret og spændende eller for at facilitere bestemte elementer i aktiviteterne. En aktiv brainstorm, hvor eleverne løber til en tavle og noterer omkring et emne kan øge elevernes motivation for at skrive deres tanker, og kan samtidig fjerne den usikkerhed nogle elever kan føle omkring at melde ind. Det et løbe frem og tilbage knytter sig imidlertid ikke til læring eller forståelse af emnet, og denne aktivitet vil derfor være en bevægelsesaktivitet i undervisningen, men kan ikke betegnes som læring gennem kroppen. Bevægelse i undervisningen med formål om at skabe motivation eller fremme læringen i en aktivitet uden tilknytning til stoffet kan være en vigtig og relevant del af en varieret undervisning sammen med andre undervisningsformer.

Læring gennem kroppen adskiller sig fra anden bevægelse i undervisningen ved, at inddragelsen af kroppen knytter sig til forståelsen af den ønskede læring.

Hvad er eksempler på “læring gennem kroppen”?

Når elever hopper på en tallinje får de en kropslig erfaring med at 9 er større end 4, da de skal hoppe flere gange og en længere distance. Ligeledes kan en dramatisering af sekvenser af en roman hjælpe eleverne til at forstå de følelser eller begreber, som er centrale (fx skam, retfærdighed etc.).

Find desuden gode aktiviteter her.

Find øvelser til dit fag

Vejen til læring er gennem kroppen – og herunder har vi samlet vores bedste øvelser til de forskellige fag i grundskolen. Alle aktiviteter giver eleverne en kropslig forankret oplevelse med læringsstoffet.

Dansk

Matematik

Natur/teknologi

Historie

Biologi

Fysik/kemi

Samfundsfag

Sprogfag

Søgning