motorik i udskolingen

Fun Skills: Hjernetræning gennem bevægelse

motorisk træning 7.-9. klasse

Bevægelser der udfordrer krop og hjerne

Sæt gang i de små grå hos dine udskolingselever gennem konceptet Fun Skills.

De 60 små Fun Skills videoer udfordrer elevernes krop og hjerne gennem et fokus på krydsbevægelser, uensartede bevægelsesformer, koordination og kognitive opgaver med positive effekter på elevernes indlæringsevne til følge.

Øvelserne kan bruges som små breaks i undervisningen eller som et forløb, hvor eleverne målrettet træner deres krop og hjerne.

Du skal bruge Fun Skills, fordi dine elever bliver bedre til at:

  • fokusere på en opgave og løse den
  • koncentrere sig
  • huske og lære

Intro til øvelserne i Fun Skills

Det kræver ikke meget at komme i gang med øvelserne fra Fun Skills. Gør det til et sjovt og socialt afbræk for hele klassen, så I sammen får smil på læben, oplever succeserne og lærer en masse.

5 progressioner

Der er i alt 12 øvelser med hver 5 progressioner.

7 ud af 10

Når man kan udføre øvelsen korrekt 7 ud af 10 gange, kan man gå videre til næste progression.

Alene, par eller grupper

Øvelserne er enten individuelle, i par eller i mindre grupper.

Rekvisitter

Vær opmærksom på, at nogle af øvelserne kræver enkelte rekvisitter. Øvelserne kræver ikke meget plads og kan afvikles i klassen.

klassekultur i udskolingen

Skab den gode klassekultur

Med Fun Skills har du mulighed for at arbejde på en klassekultur, hvor eleverne hjælper hinanden, er vedholdende, fejrer succeserne og hvor det er en naturlig del af læreprocessen at begå fejl. Det kræver en lidt anden tilrettelæggelse, end at alle laver aktiviteterne sammen. Overvej følgende:

  • Tal med eleverne om, at fejl er det en naturlig del af at lære, at de skal være vedholdende, når det er svært, og at de skal hjælpe hinanden.
  • Lad eleverne arbejde selvstændigt med egen tablet/computer, så de kan blive i en progression, indtil – og først når – de kan den 7 ud af 10 gange.
  • Eleverne skal hjælpe hinanden med at sikre, at øvelserne bliver udført rigtigt for at opnå den bedste effekt på deres læring.
  • Hjælp eleverne med at fastholde motivationen for at blive ved med at øve sig og arbejde koncentreret – også når det er svært.
  • Aftal et ritual til fejring, når eleverne kan øvelsen, fx en high five eller en jubeldans.
  • Lad eleverne være sammen i forskellige makkerpar, så de oplever at samarbejde og få succes med flere forskellige.

Søgning