Bevægelse i skoledagenNyheder
11. september 2024
Mange skoler arbejder målrettet med bevægelse, men de sidste skal med
Flere skoler end tidligere har 45 minutters daglig bevægelse som en del af skoledagen, viser nye tal fra Dansk Skoleidræt. Det sandsynliggør, at mange skoler har fået skabt en god bevægelseskultur, men generelt er der fortsat stort behov for inspiration til opgaven, mener organisationen.
![](https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/09/presse_bevaegelse-i-undervisningen.jpeg)
Skolernes arbejde med at skabe en mere levende og motiverende skoledag, hvor bevægelse i undervisningen og læring med kroppen er et centralt didaktisk element, synes at vinde frem.
Ifølge en ny stor undersøgelse fra Dansk Skoleidræt, ”Bevægelse i skoledagen 2024”, svarer 59 % af landets folkeskoler, at de opfylder lovkravet om 45 minutters daglig bevægelse, som gælder indeværende skoleår ud. Det tilsvarende tal lød på 48 %, da undersøgelsen senest blev gennemført i 2022.
Udviklingen glæder Dansk Skoleidræt, som arbejder for at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag.
– Det er et årtis målrettet indsats, som så småt bærer frugt. Det kan vi som samfund være glade og stolte af. Vi ved fra forskning og dialog med skolerne, at det kan tage mange år at bygge en ny kultur op, og noget tyder på, at det er resultatet af en mere indlejret bevægelseskultur på skolerne, vi ser i tallene nu, siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Flere skoler skal med på vognen
Dansk Skoleidræt understøtter årligt mere end halvdelen af landets skoler i arbejdet med bevægelse. Eksempelvis med inspiration til lærere og pædagoger om at bringe det ind i de boglige fag – og generelt gennem kurser og materialer, så de klædes på til at give eleverne en motiverende og lærerig skoledag i bevægelse.
I den forbindelse har lovkravet om 45 minutters bevægelse været en løftestang for at bringe området på skolernes dagsorden.
– Vi oplever, hvordan skolerne tilgår området mere og mere struktureret og målrettet, og at både kommuner og skoleledelser tager ansvar og sætter en tydelig retning. Den flotte udvikling i tallene er et resultat af det, og det springer ret tydeligt i øjnene, når nu regeringen samtidig har lavet en bred skoleaftale, hvor lovkravet fjernes. Det er derfor meget vigtigt, at vi fortsat understøtter momentum og fremdrift ad nye veje, siger Bjørn Friis Neerfeldt og fortsætter:
– Vi kan se, at mange skoler gør det godt indenfor bevægelse – både kvantitativt og kvalitativt. Men tallene viser jo også, at vi ikke er i mål, så der har vi en fortsat opgave med at få endnu flere skoler med på vognen. Vi ved, hvor vigtig en aktiv skoledag er for elevernes læring og trivsel. I den sammenhæng er der også nogle spændende perspektiver i den nye skoleaftale – heriblandt at skolebestyrelserne lokalt opfordres til udarbejde principper og strukturer for bevægelse, siger Bjørn Friis Neerfeldt.
Finanslovsudspil bekymrer
Dansk Skoleidræt bakker op om bevægelsesinitiativerne i den nye skoleaftale, men samtidig ærgrer det organisationen, at der skæres ned på dens midler til at understøtte den vigtige sag. Dansk Skoleidræt modtog i 2023 og 2024 kr. 8 mio. fra Børne- og Undervisningsministeriet, men i regeringens nye Finanslovsudspil står organisationen til at få beskåret denne bevilling til kr. 5 mio. årligt fra 2025.
– Den gode nyhed er, at der lægges op til, at et støttebeløb permanentgøres. Men vi er da overraskede og bekymrede over, at vores midler til at understøtte sagen kan blive reduceret. Hvis det står ved magt med den endelige vedtagelse af Finansloven, får det desværre indflydelse på vores mulighed for at inspirere og hjælpe skolerne med at skabe en aktiv og motiverende skoledag for eleverne. Og det kan vi jo ud fra undersøgelsen se, at der fortsat er stort behov for, siger Bjørn Friis Neerfeldt.
En række af Dansk Skoleidræts indsatser, som leveres på baggrund af støttebeløbet fra Børne- og Undervisningsministeriet, er netop blevet evalueret.
– Vi bruger som samfund meget tid og energi på, at afdække og diskutere virkningsfulde indsatser. Flere af Dansk Skoleidræts indsatser viser positive effekter på blandt andet elevernes trivsel. De er velafprøvede, og skolerne efterspørger dem. Hvorfor så ikke opretholde dem, spørger Bjørn Friis Neerfeldt.
Fakta om undersøgelsen
- Undersøgelsen ”Bevægelse i skoledagen 2024” er foretaget som en webbaseret spørgeskemaundersøgelse af Dansk Skoleidræt i perioden fra 2. maj til 31. maj 2024.
- Alle landets folkeskoler, friskoler, private grundskoler og specialskoler for børn blev inviteret til at deltage, og der er modtaget svar fra 299 skoler – svarende til 15 pct. af totalpopulationen. Med en usikkerhed på svarene på ± 5,22 %-point vurderes undersøgelsen som repræsentativ for alle landets grundskoler.
- Det er syvende gang siden 2016, at undersøgelsen gennemføres.
- Udover de nationale og regionale tal for skolernes opfyldelse af det gældende lovkrav om 45 minutters daglig bevægelse, svarer skolerne bl.a. på, hvilke dele af skoledagen bevægelsen prioriteres i, hvad deres primære formål er for bevægelse, hvilke boglige fag de arbejder mest med bevægelse i og meget mere.
- Læs hele undersøgelsen her.