IdrætsfagetNyheder
3. oktober 2024
Nu skal fremtidens idrætsfag skrues sammen
I forlængelse af den nye politiske skoleaftale skal der udarbejdes nye fagplaner for alle folkeskolens fag. Dansk Skoleidræt er centralt placeret i arbejdet med et fornyet idrætsfag.

Idrætsfaget står foran en mindre revolution. Indholdet skal tænkes meget anderledes end i dag, og det indebærer blandt andet, at fagplanen skal slankes kraftigt.
Det er således en væsentlig del af den politiske aftale, der blev indgået i foråret under titlen ”Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse”, hvor alle fag skal have løsere rammer.
I det arbejde har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet nedsat fagudvalg for alle fag, der skal udarbejde de nye læreplaner til folkeskolen – også kaldet folkeskolens fagplaner.
Fagudvalgene består af lærere og repræsentanter for fag- og vidensmiljøer. Medlemmerne er udpeget på baggrund af deres erfaring med og viden om faget og undervisningen i folkeskolen.
For idrætsfagets vedkommende er der nedsat et udvalg på fire personer:
- Andreas Bolding Christensen, lektor, UCL (forperson)
- Henrik Taarsted Jørgensen, lektor, VIA University College
- Malene Vissing Tønder, lærer, Tallerupskolen
- Kirstine Brøndgaard, lærer, Skovshoved Skole
Både Malene og Kirstine er en del af Dansk Skoleidræts idrætsfaglige udvalg som henholdsvis forkvinde og menigt medlem. Dermed har Dansk Skoleidræt fået tildelt en markant plads i opgaven med at redefinere idrætsfaget.
– Det er jeg stolt over og glad for. Men det kunne heller ikke være anderledes. Dansk Skoleidræt er jo ikke mindst idrætslærernes stemme, og vi har som organisation gode muligheder for at inddrage idrætslærere, idrætslærerstuderende og elever i den fremadrettede proces med at skabe det bedst mulige idrætsfag, ligesom vi også kan trække på ekspertisen fra de dygtige medarbejdere i sekretariatet, som arbejder med idrætsfaget, siger Malene Vissing Tønder.
En balanceakt
Fagudvalget for idræt mødtes med lignende udvalg fra skolens øvrige fag, da Styrelsen for Undervisning og Kvalitet onsdag 2. oktober havde inviteret til stort kickoffmøde i Vejle. Og det med både meget spændte og forventningsfyldte repræsentanter for skolens fag.
– Det er tydeligt, at alle står over for en stor opgave. Og det er da også med en vis ærefrygt, at jeg går ind til opgaven. Der er kraftigt lagt op til en rekonstruktion af de enkelte fag, og for idræt skal de nuværende mål skæres ned til 4-6 områder – og det formuleret i helt kort og præcist fagsprog. Vi skal i virkeligheden finde ind til kernen af faget med den her proces, fortæller Malene Vissing Tønder og fortsætter:
– Det bliver en balanceakt. Vi skal væk fra de alt for stramme rammer med utrolig mange mål, men samtidig skal vi jo ikke underminere fagligheden i frihedens navn. Så vi skal finde ud af, hvad eleverne skal have ud af faget fremover. I den sammenhæng ser jeg det personligt som afgørende, at det er uddannede idrætslærere, der skal have faget på alle klassetrin. Det bliver vigtigt for at kunne løfte faget i de nye rammer. Men jeg er fortrøstningsfuld for idrætsfagets fremtid.
Planen er, at frem mod 2027 udvikler fagudvalgene fagplaner og evt. vejledende materialer. I den proces kan de løbende involvere og gå i dialog med sektoren og øvrige interessenter, der kan bidrage til at kvalificere arbejdet. Dette med henblik på, at folkeskolens nye fagplaner skal træde i kraft fra skoleåret 2027/2028.
Fakta om fagfornyelsen
Det er med aftalen om ”Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse” besluttet at igangsætte en fagfornyelse i folkeskolen. Fagfornyelsen betyder, at der skal udvikles nye fagplaner for folkeskolens fag og emner.
En ekspertgruppe giver anbefalinger til et nyt format for folkeskolens fagplaner ved udgangen af 2024. Fagplanerne skal udarbejdes på baggrund af de politiske pejlemærker for fagfornyelsen samt den ramme for fagplanerne, der træffes politisk beslutning om primo 2025. Den politiske beslutning træffes på baggrund af de anbefalinger, som ekspertgruppen for Fagfornyelsen afleverer ultimo 2024.
På baggrund af denne proces har de enkelte fagudvalg – herunder for idrætsfaget – nogle overordnede rammer at arbejde indenfor de kommende år.
Fagplanerne skal træde i kraft ved skoleårets start i august 2027.
Læs mere om fagudvalgenes arbejde i kommissoriet her.