Forside/Nyheder/Nyt princip for badning efter idræt

IdrætsfagetNyheder

26. september 2024

Nyt princip for badning efter idræt

Dansk Skoleidræt er klar med et revideret udkast, som alle skoler kan lade sig inspirere af i formuleringen af egne retningslinjer til badning efter idræt – og bruge i dialogen mellem elever, forældre og personale.

Det er en kendt problematik, som de færreste idrætslærere kan sige sig fri for at have inde på livet: Skal eleverne bade efter idræt, og hvor principfast skal man være på området som lærer og skole.

Det er som bekendt den enkelte skole, der fastsætter reglerne for badning efter idræt. I den sammenhæng er det Dansk Skoleidræts klare anbefaling, at man melder nogle principper ud, som fungerer som skolens retningslinjer på området. Retningslinjer, der kan henvises til i dialogen mellem elever, forældre og personale, så der skabes en fælles forståelse for skolens ageren.

For fem år siden sammensatte Dansk Skoleidræts idrætsfaglige udvalg det første bud på nogle principper for badning efter idræt, som den enkelte skole kunne bruge som inspiration i arbejdet med at formulere en lokal udgave.

Nu har udvalget genbesøgt principperne, og det har ført til forskellige justeringer.

– Det er vigtigt, at vi løbende forholder os til udviklingen på området, og derfor valgte vi at revidere principperne. Den største ændring er, at vi endnu tydeligere har fremhævet vigtigheden af dialogen mellem lærere, elever og forældre. Det område kan ikke undervurderes, siger Malene Vissing Tønder, forkvinde i Dansk Skoleidræts idrætsfaglige udvalg.

– Vi opfordrer til, at man på den enkelte skole får taget snakken om emnet. Både blandt idrætslærerne, men også i et forum, hvor både lærere, skoleledere, forældre og elever er repræsenterede, for på den måde at få skabt en forståelse for skolens regler. Vi tror på, at det har stor værdi, og at det kan være med til at tage nogle konflikter i opløbet, siger Malene Vissing Tønder.

Udover dialogen fylder kropskulturaspektet mere, ligesom det også betones, at badefaciliteterne skal være vedligeholdte.

– Overordnet mener Dansk Skoleidræt fortsat, at elevernes deltagelse i idrætstimerne er det til enhver tid vigtigste parameter – og det må badet ikke blive en blokering for. Når det er sagt, så mener vi, at badning og samværet i omklædningsrummet er en vigtig del af den danske idræts- og kropskultur, og et sted, hvor skolerne kan arbejde med den stigende kropsforskrækkelse hos de unge, fordi det i badet bliver synliggjort, at alle mennesker ser forskellige ud. Dansk Skoleidræt mener derfor, at skolerne skal sætte fokus på, at badning efter idræt er helt naturligt, siger Malene Vissing Tønder.

Relaterede nyheder

Søgning