Forside/Atletikmærker

mærker til idrætsfaget

Gør idrætstimerne mindeværdige med atletikmærker

skoleidrætsmærker

Et hit siden 1921

Mærkerne så dagens lys i 1921, hvor de blev sat i verden som et middel til at sætte fokus på skoleidrætten. Det skulle være et mærke, som ikke skulle være et tegn på rekorder, men som ethvert barn kunne erhverve gennem ”mådeholdne og alsidige krav”.

Mærkerne er stadig til for alle elever. Det er dig – idrætslæreren – der bestemmer, hvad man skal mestre indenfor atletik for at mærkerne kan tildeles.

Ved bestilling af mærker følger der diplomer med.

bestil til dine elever

Find alle mærkerne i webshoppen

Guldfakkel-mærke - inkl. diplom
1006
Guldfakkel-mærke – inkl. diplom
8,00 kr.
Sølvmærke - inkl. diplom
1002
Sølvmærke – inkl. diplom
8,00 kr.
Bronzemærke - inkl. diplom
1001
Bronzemærke – inkl. diplom
8,00 kr.
Guld m/emalje mærke - inkl. diplom
1005
Guld m/emalje mærke – inkl. diplom
8,00 kr.

Atletikmærket gennem tiden

1921

Mærkerne blev introduceret i 1921 med det formål at skabe opmærksomhed omkring skoleidræt. De skulle ikke være et symbol på toppræstationer, men derimod noget, som alle børn kunne opnå ved at leve op til “mådeholdne og alsidige krav”

1943

I 1943 blev det forenklet at tage mærket. Pigernes med
øvelser inden for gymnastik, boldspil, udholdenhedsprøve
og spring, mens drengenes blev et rent atletikmærke med
løb, spring og kast.

1943 – 1976

Mærkerne steg i popularitet. Hensigten med mærket var at have et pædagogisk hjælpemiddel, som den enkelte lærer skulle anvende på
en pædagogisk forsvarlig måde – og det benyttede mange sig af.

1976 – 1978

I 1976 var der 18 forskellige mærker og et salg på 190.000 stk. om året.

1978

Der blev holdt
kurser og korte instruktioner i arbejdet med skoleidrætsmærket,
som fandtes i tre grader: bronze, sølv og guld. Med årene indførtes et mærke for de særligt dygtige, kaldet guldfakkel, ligesom der fra og med 1978 kunne opnås
både sølv- og guldemalje – og sågar et elitediplom.

1970’erne

Mærkerne mødte også modvind. Progressive lærere afviste i de frigjorte halvfjerdsere
mærket for dets konkurrenceelement. Der blev sat
spørgsmålstegn ved pædagogikken, hvorfor mange skoler gik over til at lade eleverne selv betale for det. Landsudvalget for Skoleidræt forsvarede
mærkets fortsatte berettigelse ved at slå på dets motiverende element og dets rimelige krav.

1984

Antallet af solgte mærker svarede til at hver tredje elev fra 4.-10. klasse tog atletikmærke i 1984.

2025

Atletikmærkerne lever i bedste velgående. Højsæson for salg af mærker er typisk i foråret og efteråret, hvor idrætsundervisningen rykker udenfor.

Hvorfor atletikmærker?

Succesoplevelser for alle

Mærkerne kan gives til alle elever. Det er dog som idrætslærer, der vurderer hvad der skal til for at et mærke kan udløses. Det kan skabe succesoplevelser for elever, der normalt ikke excellerer i det fag.

Motivation og øvelse

Mærkerne er en gulerod – et mål i sigte. Det er en god måde at motivere eleverne til at blive ved med at øve sig, opleve udviklingen og til sidst kunne se indsatsen bære frugt.

Anerkendelse

Ind i mellem skal der ikke mere end en lille lap stof og et papir til. Eleverne stråler af stolthed og har i den grad fortjent en anerkendelse af deres indsats.

Et minde for livet

Der er noget særligt over idrætsmærkerne. Selv voksne mennesker husker mærkerne som en særlig bedrift fra deres barndom. Flere gemmer mærkerne hele livet og har dem som et mindre fra en særlig tid.

idrætsfaget – skolens fedeste fag

Find mere inspiration til idrætsfaget

Gå på opdagelse på Dansk Skoleidræts sektion om idrætsfaget. Hvad end du søger spændende forløb, enkelte aktiviteter eller bare generel inspiration, så er der noget for dig.

Søgning