Nyheder
11. november 2025
Rørende afslutning på internationalt skoleforløb
Torsdag den 30. oktober samledes lærere og partnere til afslutningsevent i København for at runde Active Sister Schools af. Aftenen bød på bevægende beretninger fra klasseværelser rundt omkring i verden.

Det internationale projekt Active Sister Schools, hvor 2.-3. klasser har forbundet leg, bevægelse og kultur på tværs af Ukraine, Spanien, Danmark og Polen blev i torsdags afsluttet efter et år med månedlige bevægelsesdyster. De sjove og aktive opgaver har – ikke mindst for børnene i Ukraine – været et tiltrængt lyspunkt i hverdagen. Til det afsluttende event var der fokus på de ændringer, som lærerne fra de fire lande så i hverdagen: mere engagement, nysgerrighed og sammenhold. Deres udsagn blev understøttet af tal fra mere end 100 klasser og elevfortællinger, der viste, hvordan bevægelse kan være et fælles sprog.
Ryg mod ryg – forbundet af bevægelse
Afslutnings-eventet, der fandt sted på Tivoli Hotel & Congres Center i København, startede med en lille øvelse: Deltagerne sad ryg mod ryg i to grupper – som to klasser i hvert sit land – og lavede aktiviteter “hver for sig”, men forbundet via en tænkt skærm i midten. En enkel måde at mærke projektets idé: en slags nyudvikling af pennevenner, hvor fælles bevægelse og nysgerrighed binder klasserne fra de forskellige lande sammen. Det var første gang, at lærerne fra de deltagende lande var samlet fysisk, men det var tydeligt at mærke, at de følte en forbindelse allerede.
Oplevelser, der gjorde indtryk
Projektet blev evalueret med både tal og rørende fortællinger fra klasseværelserne. Den polske lærer kunne fortælle om en ukrainsk dreng, der havde mistet hjem og familie, og som først ikke ville tale eller lære. Under Active Sister Schools følte han sig som en af de andre. Klassen græd – og lærte – sammen.
En lærer fra Danmark fortalte, hvordan en elev med pakistansk baggrund fandt nyt mod og blev mere aktiv i undervisningen. Han oplevede pludselig at have samme forudsætninger som sine klassekammerater, og kom ofte selv og spurgte: ”Hvornår laver vi Active Sister Schools igen?’”
En tydelig berørt lærer fra Ukraine fortalte, at online-aktiviteterne har givet smil og skabt et pusterum i en barsk hverdag: ”Det hjælper vores børn – både fysisk og mentalt. Tak for muligheden”.
De stærke beretninger påvirkede flere af de deltagende til arrangementet, der primært talte repræsentanter fra forskellige fonde, danske og udenlandske idrætsorganisationer og lærere.
Fremtidsperspektiver
Aftenen blev sluttet af med store ambitioner for fremtiden. Partnerne bag projektet kunne nemlig afsløre, at flere organisationer fra en række forskellige lande har tilkendegivet, at de gerne vi indgå som partnere i projektet i en fremtidig udgave. De nuværende partnere har et stort ønske om at kunne fortsætte samarbejdet, fordi det har skabt så meget værdi for så mange børn.
Derfor rakte de involverede ud og gjorde det tydeligt, at der er brug for midler til at bakke projektet op. Der lød en opfordring til, at interesserede tog kontakt og til at gode tips om mulige bidragsudbydere blev budt ind.
Aktiviteter til fri afbenyttelse
Materialerne fra Active Sister Schools ligger tilgængelig på skoleidraet.dk, så andre danske klasser, der også vil arbejde med sprog og kultur – og som måske har elever fra enten Spanien, Ukraine eller Polen, kan få glæde af det.
I finder bl.a. videoerne ”Would you rather”, hvor man med sin krop viser, om man er mest til det ene eller det andet, der bliver præsenteret i videoen. Det kunne fx være ”Would you rather run around in the rain og stay home” eller ”Would you rather be a horse or an elephant. De otte månedlige aktiviteter er ligeledes at finde. De har forskellige temaer såsom ”Food”, ”Traditions”, ”Clothes” osv. og indeholder alle sjove, aktive og lærerige aktiviteter.
På siden har du også mulighed at gå ind og give en interessetilkendegivelse, hvis din klasse har et ønske om at være med i en eventuelt kommende udgave.
Om projektet
- Active Sister Schools (2024–2025) forbandt skoleklasser (2.–3. kl.) i Ukraine, Spanien, Danmark og Polen. Eleverne deltog aktivt fra oktober 2024 frem til juni 2025.
- Gennem otte månedlige udfordringer baseret på bevægelse og sjove aktiviteter i klasselokalet har eleverne lært om hinandens liv, kultur og sprog.
- Bag projektet står Dansk Skoleidræt, V4Sport, UkraineActive, Deporte para la Educación y la Salud og ISCA.
- Active Sister Schools er finansieret af Den Europæiske Union/Erasmus +.
- Se mere om projektet her: Active Sister Schools









