Aktivitet
Livsstil og puls
Livsstil og puls
Formålet er, at eleverne kan lave pulsmålinger og vurdere forskellige former for fysisk aktivitet ift. belastning af kroppens kredsløb. Eleverne kan tale om sammenhængen mellem pulsmålinger og kredsløbet, samt hvilken rolle livsstilen kan spille herpå.
Eleverne introduceres for pulsmålinger og kredsløbet. Forklar ligeledes, hvad kredsløbstræning gør for sundheden – brug evt. fakta fra arbejdsarket, der findes under materialer.
Eleverne skal nu måle deres hvilepuls enten ved at anvende et pulsur eller ved at holde fingrene på håndleddet eller halsen og tælle antal slag på et minut. De kan evt. hjælpe hinanden i par. Få eleverne til at ligge ned i nogle minutter, inden de foretager målingen. Notér pulsen løbende.
Eleverne skal nu udføre tre forskellige øvelser, og måle pulsen så snart øvelsen er slut. I mellem hver øvelse er der pause, indtil pulsen er faldet. Se arbejdsarket om pulsmåling.
Til sidst har alle elever fire pulsmålinger, som de laver forskellige beregninger ud fra. Lad eleverne/grupperne rotere rundt til de tre øvelser:
- Spil kort, fx en runde 31 (lav intensitet/stillesiddende, få og små muskelgrupper)
- Afspil en Just Dance video fra YouTube, hvor eleverne danser med (moderat intensitet, forskellige muskelgrupper)
- Lav to fysiske øvelser, fx gå i trillebør og planken. Find flere øvelser på Dansk Skoleidræts YouTube-kanal, søg fx på bevæg udskolingen øvelse 6 (høj intensitet, mange og store muskelgrupper)
Når alle elever har fire pulsmålinger, kan de gå i gang med de forskellige beregninger og grafer. Se forslag til matematik-opgaver på arbejdsarket.
Saml op på klassen og reflekter over spørgsmålene til opgaverne, som findes på arbejdsarket.
Materialer
- Print arbejdsark ud til at notere puls på, samt evt. faktaark om pulsmåling – se her
- Find stopur eller evt. pulsur og kortspil
- Forbered computer og evt. storskærm