Aktivitet

Åbningsport

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk Sprogfag

Primær formål og fokus

Læring gennem kroppen

Klassetrin

2. – 3. 4. – 5.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Når I skal i gang med et nyt forløb, kan en præsentation af forløbet, der skaber forforståelse og aktiverer elevernes viden, måske ubeviste viden, være, at henlægge undervisningen til et spot, som har relation til emnet. På dette sted, gør man sig de første oplevelser, erfaringer og erkendelser omkring det emne I skal i gang med.

Senere kan stedet genbesøges, måske med ny viden og en refleksion over stedets betydning for emnet kan have fået en anden eller dybere karakter.

 

Ide til steder I kan besøge for at aktivere viden og skabe forforståelse med kroppes sansning og tilstedeværelse:

 

Eventyr: Lokale slotte, voldgrave, fæstninger, skov, park, søer, gadekær, bondegård, kirke, markedsplads eller torv afhængig af eventyret.

 

Fanatasy: Skove, plantede labyrinter, klostre, kirker, kirkegårde, urtehaver, mørke gange, bakketoppe, engarealer, moser.

 

Fiktion: Lokationer der passer til den specifikke fortælling, enten hvad angår klima, materialer, stemning, personer.

 

Blogs: Locations, som bloggere eller vloggere ville bruge til deres tekster/billeder/film.

 

Fagtekster: Tag på opdagelse og find fagtekster overalt i samfundet. Gør stop og snak om hvorfor en tekst I har fundet er en fagtekst. Kan man kropsliggøre nogle af disse tekster?

 

Æstetiske tekster: Sanselige eller kreative steder, fx et sted med en bestemt duft (havnen, ved et bageri, en ostehandler) eller en bestemt funktion fx en koncertsal, en (nedlagt) fabrik eller drivhus, et cirkus eller en scene.

 

 

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Søgning