Aktivitet

Basis Stomp

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Musik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Alle elever har en rekvisit, der kan frembringe en lyd. Øvelsen organiseres nemmest ved, at alle elever står i en rundkreds. Der arbejdes med rytme i 4/4 takt (hvor der tælles 1-2-3-4, 1-2-3-4), og i begyndelsen slår alle elever alle taktslag 1-2-3-4 med deres rekvisit. Herefter slår eleverne eksempelvis 1-slaget, og der tælles 2-3-4.

Når eleverne får fornemmelse for rytmen, slås der i forskellige rytmer. Èn gruppe slår alle taktslag, én gruppe slår alle 2´erne, én gruppe slår 2 og 4 og så videre. Når der slås forskellige rytmer, fremkommer nærmest musiske sekvenser, idet der slås med forskellige rekvisitter med forskellig lyd.

 

Materialer

Alle materialer, som kan frembringe en lyd ved at slå på det, klappe med det eller lignende kan anvendes. Eleverne kan selv tage rekvisitter med hjemmefra, eksempelvis konservesdåser, en skål med en grydeske, kagedåse, sort affaldssæk, håndkost og fejebakke m.v.

 

Søgning