Forside/Aktivitetsdatabase/Bevægelses-wordfeud

Aktivitet

Bevægelses-wordfeud

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne deles i fire lige store grupper. Hver gruppe placeres i hvert sit hjørne af rummet. Bogstavbrikkerne placeres i en bunke i midten af rummet. De forskellige øvelseskort ligger, så man kan trække af dem, fx på tre forskellige borde i rummet.

 

Spillet startes ved, at en elev fra hver gruppe løber en runde og undervejs henter et bogstav i midten. Herefter løber en ny elev fra gruppen, indtil alle grupper har fået hentet syv bogstaver.

 

Den fælles spilleplade ligger i midten af lokalet på et bord eller vises på smartboard. Hold 1 starter og danner et ord med de indhentede bogstaver. Bogstaverne lægges/skrives på pladen og underviseren eller en udvalgt elev tæller sammen, hvor mange point holdet får. 

 

Hvis der er opgaver, der skal løses for at få flere point, så udføres opgaven, der er angivet på kortet, hvorefter de ekstra point til holdet lægges til. Alle holds point noteres på en tavle.

 

Efter hver runde trækkes der et nyt bogstav, så holdet hele tiden har syv bogstaver.

 

Næste hold starter med at skrive deres ord ved hjælp af de indhentede bogstaver, men i kombination med det andet holds ord, som når man spiller scrabble eller wordfeud. Kan holdet ikke danne et ord, så melder de pas. Så kan de benytte deres tur til at bytte bogstaver. De skal løbe det antal omgange, som svarer til antallet af bogstaver, der ønskes at blive byttet, dog max tre bogstaver.

 

Spillet er slut, når holdene ikke længere kan stave et nyt ord. Hvert holds resultater regnes sammen.

 

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Jo bedre eleverne på de enkelte hold arbejder sammen, jo hurtigere bliver de til at samarbejde omkring dannelsen/stavningen af et nyt ord. Ligeledes bliver eleverne gennem leg bedre og mere bevidste omkring deres stavning, når denne færdighed trænes på en ny og udfordrende måde.

 

 

Materialer

1-2 spilleplader, printes i A3. Bogstavbrikker. Opgavekort i 3 sæt (alle – hold – individuelt), printes på begge sider. Hulahopring. 

Søgning