Forside/Aktivitetsdatabase/Bordtennis + “Head”-spil ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitet

Bordtennis + “Head”-spil ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination Motorik Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Bordtennisborde/skoleborde, bordtennisbolde, bordtennisbat eller hardbackbøger.

 

SMÅØVELSER

Hver elev har ét bat/én hardbackbog og én bold.

  • Bolden hopper med små slag på eget bat 5 gange i forhånden og 5 gange i baghånden. Prøv derefter 10 og 20 gange.

  • Bolden spilles nu med skiftevis forhånds- og baghåndsslag.

  • Bolden spilles 5 gange på eget bat. Dernæst slås en højere bold, som man skal ”heade” til (med panden). Bolden kontrolleres umiddelbart derefter på battet med et antal hop, inden der ”heades” igen.

FIF: Sværhedsgraden kan varieres ved at skrue ned til 3 eller op til 7 boldberøringer på battet imellem hovedstødene. Lidt nemmere bliver det, hvis bolden efter hovedstødet må ramme gulvet én gang, inden den kontrolleret hopper på battet igen.

 

 

MEDSPIL

Eleverne er sammen i par på hver sin side af et bordtennisbord/skolebord. Hver elev har sit eget bat. Én bold per par.

  • Det ene par (AA) sætter bolden i gang ved, at den ene elev lader bolden hoppe 5 gange på sit bat.
    Den 6. berøring skal spilles højt til makkeren (A), som med sit bat spiller bolden over på modstandernes bordhalvdel.
  • Når bolden har ramt bordet én gang, er det en af eleverne fra det andet par (BB), som med 5 små slag holder bolden hoppende på sit bat. Det 6. slag spilles højere, så makkeren (B) med sit bat kan spille bolden over på modstandernes bordhalvdel.

 

Parrene må bevæge sit frit rundt om hele bordet, også op på siden af modstandernes bordhalvdel. Når det 6. slag spilles, skal bolden dog ramme på modstandernes bordhalvdel, men ikke nødvendigvis over nettet.

Det par, som skal modtage bolden, placerer sig hensigtsmæssigt efter, hvor bolden forventes at ramme på bordet, så en af eleverne kan spille videre.

Hvem af eleverne i parret, der spiller den hoppende bold på sit bat, og hvem der spiller den ned på mod- standernes bordhalvdel, er underordnet.

Der tilstræbes medspil. Man spiller bolden i den retning, hvor der står en elev fra det andet par. Ikke hårdt, men tværtimod venligt. Kampen består i at holde bolden i gang.

 

 

SMÅSPIL – “Head”-spil 

Selve aktiviteten er præcis den samme som i medspillet ovenfor. Hvert par skal stadig arbejde boldkontrolleret og bevægelsesmæssigt sammen. Men den 6. bold skal nu ”heades” (hovedstød) ned på modstandernes bordhalvdel.

 

Hvis eleverne kan få det til at fungere, kan der skrues lidt på modspilsknappen. Nu gælder det om at ”heade” bolden ned på modstandernes bordhalvdel, så de får sværere ved at modtage bolden – og dermed kan der evt. scores point.

 

Spil små dueller, fx hvem når først 5 point?

 

Starten (serven) skifter efter hver spillet bold. Som i almindelig bordtennis, når bolden spilles i nettet, ned på egen bordhalvdel, ud af bordet eller ”fumles” væk, får det andet par point.

 

Husk: Der må grines og hyggedrilles….

 

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

 

 

Søgning