Forside/Aktivitetsdatabase/Byg en rumraket

Aktivitet

Byg en rumraket

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Trivsel

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Byg en rumraket

Alle elever får uddelt et stimulikort og går sammen i par. De lægger en hånd over alle ordene, for DE MÅ IKKE SE ORDENE, FØR DE GÅR I GANG. 

I skal nu rejse til månen sammen, men inden da skal I bygge en rumraket. Til det skal I bruge de ting, som står på jeres stimulikort. Én ad gangen kigger I på ét ord og argumenterer for, hvorfor netop dét er vigtigt at få med på jeres tur til månen.

  • 1. person: “Vi skal rejse til månen sammen, og til det skal vi bygge en rumraket. Jeg synes, det er vigtigt, at vores raket har en ketcher (ord fra stimulikort) med. Vores ketcher skal bruges til at spille badminton med rumvæsnerne, så vi rigtigt kan have det sjovt sammen med dem.” 
  • 2. Person: “Det er en mega god ide! Men hvis vi skal have en ketcher med til at spille badminton, så er det også godt, hvis vi har en hulahopring (ord fra stimulikort) med, så vi kan skyde til måls efter den, når vi spiller badminton, eller så vi kan lære rumvæsnerne at hulahoppe! Det tror jeg, de vil synes er vildt sjovt!
  • Når man ikke har flere ord på sit kort, tager man et nyt og fortsætter.

Vigtig note:

Man skal sige “ja og…”. Det betyder også, at det er ulovligt at sige nej.

Materialer

  • Stimulikort

Søgning