Aktivitet

Byg et spil

Aktivitetsinformation

Øvrig Skoletid

Temauge/temadag

Primær formål og fokus

Sundhed Trivsel

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Her skal kreativitet og sanser i gang. Eleverne skal i løbet af 2-3 dage udvikle et levende brætspil, som til sidst bliver spillet af andre elever fra skolen under ledelse af en underviser og nogle af de elever, der har udviklet det.

 

På forhånd er der valgt et tema, som spillet skal omhandle, eksemplet her handler om sundhed og bevægelse, men det kunne også være rettigheder, trafik, medier, kroppen, det gode liv, naturkatastrofer eller noget helt andet.

 

Eleverne starter med at brainstorme ud fra følgende spørgsmål:

  • Hvad er sjove regler i et spil?
  • Hvordan kan jeg lære noget, mens jeg spiller?
  • Hvordan kan man som hold spille sammen?
  • Hvordan slutter spillet og hvor længe varer det?
  • Hvordan kan alle være med?

Selve spillet skal have elementer, så dem, der spiller, skal bevæge sig. Lad eleverne gå på opdagelse – hvor er gode steder på skolen til at bevæge sig. Lad dem tage fotos af det og snak sammen om det. Hvis al bevægelsen skal foregå i en hal, så lad dem også her fotografere redskaber eller områder i hallen, som de gerne vil bruge. Slut dagen af med at skrive spillereglerne op i punktform. Hvordan vinder man, hvordan rykker man fremad i spillet, evt. tilbage, er der nogle strategiske elementer, kan man blive slået hjem/ud osv. Find evt. et brætspil og se hvordan reglerne der er udformet.

 

Produktion af spilleplade og brikker. I kan fx producere nogle unikke terninger til dette spil, hvor der måske er nogle sider a la globussen i et ludo-spil. Tænk over om der skal løses opgaver for at bevæge sig fremad i spillet – indtænk forskellige former for bevægelse i disse opgaver. Fx at hele gruppen skal hoppe i alt 200 gange for at kunne rykke videre. Afhængig af de regler og spilleplade, der er opstillet for spillet, skal der evt. produceres nogle hjælpe-/opgave-/bevægelseskort. Et opgavekort kunne lyde: Find 5 personer og undersøg, hvad de spiser til morgenmad. Et andet kort kunne lyde: Find 3 personer, der spiser fisk ugentlig og ”svøm” mellem deres ben og få et ekstra slag.

 

Nu skal der laves bevægelses-oplevelser, der gør, at man også mærker og sanser emnet i spillet med kroppen. Del eleverne ind i grupper og lad eleverne sammen ”opfinde” bevægelsesoplevelserne. En bevægelsesopgave kunne være: Et godt helbred uden sygdom sikrer du bl.a. ved at følge sundhedsstyrelsens anbefaling om 60 min daglig motion, og 3 gange om ugen skal pulsen op i minimum 30 min. Nu skal I selv prøve at have pulsen op – lav derfor 30 englehop, løb op på 3. sal og ned igen, igennem forhindringsbanen i den lille gård og tilbage til start. Fik du pulsen op? De skal tegne skitser af banen eller lave en instruktion/lille film til øvelsen eller dansen, afhængig af hvad I vælger.

 

Hjælp eleverne med at lave nogle bevægelser, der har en sammenhæng med det emne, der er i spillet. Når bevægelsesoplevelserne er på plads, skal I afprøve spillet. Del gruppen i to og lad halvdelen prøve at spille i hold først. Den anden halvdel skal fordeles ved selve spillepladen og ved bevægelsesoplevelserne. Husk at være opmærksom på, hvor mange der kan være i gang med at spille ad gangen.

Søgning