Forside/Aktivitetsdatabase/De fire motoriske verdenshjørner

De fire motoriske verdenshjørner

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.

Styrk klassen

Motorik

Tid

1 – 10 min.10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

De fire motoriske verdenshjørner

Formålet er, at eleverne løser undersøger fagligt indhold mens der er et motorisk fokus på hoppe, gang og løb.

  1. Forbered nogle spørgsmål med fire svarmuligheder, som passer til det tema, I arbejder/skal arbejde med.
  2. Placer hver svarmulighed i et hjørne eller en anden placering i rummet.
  3. Eleverne skal vurdere, hvilket svarmulighed, de mener er den rigtige, mens de med bare tæer eller strømpefødder samler karkluden/sokken op med tæerne og går hen til placeringen med svarmuligheden, de mener er rigtig
  4. Underviseren stiller fx spørgsmålet ”I hvilket eventyr møder vi en ulv og en bedstemor?” og siger efterfølgende de fire svarmuligheder: A) ”Hans og Grete”, B) ”Prinsessen på ærten”, C) ”Den lille Rødhætte”, D) ”Klods Hans”.

Forslag til fagligt fokus

  • Matematik: Regnestykker, tal
  • Sprogfag: Eventyr, ord
  • Diverse: Årstal, ord, religiøse personer, quizzer

Motoriske variationer

  • Kluden skal være mellem knæene.
  • Kluden skal være mellem anklerne.
  • Kluden skal være i knæhasen på det ene ben
  • Kan også gøres med klemmen med fokus på, at de skal være meget forsigtige med klemmen.

Søgning