De fire motoriske verdenshjørner
De fire motoriske verdenshjørner
Formålet er, at eleverne løser undersøger fagligt indhold mens der er et motorisk fokus på hoppe, gang og løb.
- Forbered nogle spørgsmål med fire svarmuligheder, som passer til det tema, I arbejder/skal arbejde med.
- Placer hver svarmulighed i et hjørne eller en anden placering i rummet.
- Eleverne skal vurdere, hvilket svarmulighed, de mener er den rigtige, mens de med bare tæer eller strømpefødder samler karkluden/sokken op med tæerne og går hen til placeringen med svarmuligheden, de mener er rigtig
- Underviseren stiller fx spørgsmålet ”I hvilket eventyr møder vi en ulv og en bedstemor?” og siger efterfølgende de fire svarmuligheder: A) ”Hans og Grete”, B) ”Prinsessen på ærten”, C) ”Den lille Rødhætte”, D) ”Klods Hans”.
Forslag til fagligt fokus
- Matematik: Regnestykker, tal
- Sprogfag: Eventyr, ord
- Diverse: Årstal, ord, religiøse personer, quizzer
Motoriske variationer
- Kluden skal være mellem knæene.
- Kluden skal være mellem anklerne.
- Kluden skal være i knæhasen på det ene ben
- Kan også gøres med klemmen med fokus på, at de skal være meget forsigtige med klemmen.