Forside/Aktivitetsdatabase/De fire verdenshjørner

Aktivitet

De fire verdenshjørner

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi Dansk Fysik/kemi Geografi Historie Kristendomskundskab Matematik Musik Natur/teknologi Samfundsfag Sprogfag

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse Repetition og evaluering

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

De fire verdenshjørner

Aktiviteten minder om ”Holdningslinjer”, men i stedet for at præsentere ét udsagn, som eleverne skal tage stilling til, præsenterer underviseren nu fire forskellige udsagn, som eleverne skal forholde sig til.

Hvert hjørne i klasseværelset repræsenterer et udsagn, og eleverne placerer sig i det hjørne, hvor de er mest enige. Underviseren siger fx: ”I vores klasse er vi…”

  • kreative
  • gode til at hjælpe hinanden
  • gode til at arbejde koncentreret i et roligt miljø
  • fagligt dygtige

Når alle elever har placeret sig, vender de sig mod en makker og diskuterer deres valg. Det er også en mulighed, at eleverne finder en makker fra det modsatte hjørne, som de diskuterer deres valg med. Underviseren samler op til slut ved at spørge ind til nogle holdninger.

Materialer

  • Underviseren har forberedt nogle korte udsagn/spørgsmål + svarmuligheder

Variationer

  • Kan laves i alle fag med forskellige svarmuligheder – det er bedst hvis svarmulighederne er en vurdering eller elevernes egen mening (så de ikke bare følger efter hinanden, som der er en risiko for ved rigtige/forkerte svarmuligheder)

Søgning