Det gående eventyr
Det gående eventyr
Formålet er, at eleverne reflekterer over et bestemt eventyr, mens de går.
- Læs et eventyr sammen i hele klassen.
- Inddel eleverne i par eller små grupper og giv hvert par/gruppe et papir med refleksionsspørgsmål.
- Aftal hvornår I mødes igen, og send derefter parrene/grupperne ud på en gåtur, hvor de skal snakke om, hvorfor det eventyr, I netop har læst, er et eventyr.
Materialer
Variationer og deltagelsesmuligheder
- Tre og tre: Afprøv walk and talk-reglen med, at den, der går i midten, er den, der må snakke. På den måde skal eleverne øve sig i at lytte, hvis de går ude i siden, og øve sig i at snakke/reflektere/argumentere, hvis de går i midten.
- Overvej om eleverne skal notere det, de snakker om, eller om de skal tegne de eventyrkendetegn, der er i eventyret.
- Læs små brudstykker af forskellige tekster, fx en roman, et eventyr og en shortstory, og lad eleverne undersøge, hvilken tekst, der er et eventyr, og hvorfor det er et eventyr.