Forside/Aktivitetsdatabase/Det økonomiske kredsløb

Aktivitet

Det økonomiske kredsløb

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Samfundsfag

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering

Klassetrin

8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Opdel lokalet i fem zoner som på illustrationen nedenfor. Hver zone indikerer en af de fem aktører i det økonomiske kredsløb: Staten, virksomhederne, bankerne, borgernes husholdninger og udlandet. Aktørerne synliggøres med et ark, hvorpå aktøren står (se her. )

Aktiviteten kan både anvendes som opstart inden et emne omhandlende ”Det økonomiske kredsløb”, eller den kan anvendes undervejs for at opstille og synliggøre de fem aktører. Sidst, men ikke mindst, kan den også anvendes som afslutning og repetition af emnet.  

 

Baggrundsinformation: Det økonomiske kredsløb er en forudsætning for at forstå økonomiske sammenhænge. Kredsløbet beskriver, hvordan pengene skifter hænder mellem de økonomiske aktører. Penge skifter hele tiden hænder. Vi køber ind, betaler skat, får løn, betaler regninger og låner penge. Strømmen af penge er en forudsætning for, at vores samfund kan fungere. Dén pengestrøm kaldes det økonomiske kredsløb. 

 

I denne aktivitet skal eleverne vurdere, hvordan de fem aktører er en del af kredsløbet og hvordan/hvilken rolle aktørerne har i forskellige situationer. Eleverne fordeler sig ligeligt ud til de fem aktører. Herefter læses en situation op for eleverne, hvorefter de med udgangspunkt i deres aktør skal diskutere og vurdere, hvordan deres aktør påvirker og bliver påvirket af de andre aktører i kredsløbet.  

 

Giv eleverne den nødvendige tid til at diskutere og vurdere situationen. Når de har fået det, fremlægger grupperne de vigtigste pointer. I næste runde skifter eleverne både til en ny gruppe og en ny aktør. Hvorefter aktiviteten gentages med en ny situation. 

Du kan med fordel gennemgå et eksempel med eleverne, inden de kommer ud i grupper og selv skal til at diskutere og vurdere. 

 

Emner til diskussion: 

  • Hvordan flytter pengene rundt, når vi tager på ferie i Danmark? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, når vi tager på ferie i udlandet? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, når vi handler ind i et stort supermarked? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, når vi handler ind i en lokal kiosk? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, når en familie vil bygge et hus? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, hvis ”husholdningen” skal betale mere eller mindre i skat? 
  • Hvordan flytter pengene rundt, hvis der opstår en pandemi? 
  • Hvad sker der, hvis vi udelukkende køber varer på udenlandske hjemmesider? 
  • Hvad sker der, hvis vi udelukkende køber varer i danske butikker/hjemmesider? 
  • … find selv på andre. 

 

Materialer: Ark til at synliggøre de fem aktører samt Det økonomiske kredsløb. 

Søgning