Aktivitet

Detektiv

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Start med at bygge op til øvelsen med en lille ”teaser”, en lille fortælling som ramme for øvelsen, så alle er klar til at være detektiver og opklare mysteriet.

Alle eleverne stiller sig i en cirkel med front mod hinanden, så alle kan se alle. Herefter beder underviseren dem om at tænke på en af de andre elever, som de vil være detektiv for. Herefter myldrer alle eleverne ind imellem hinanden og går i armkrog med forskellige de møder. Undervejs skal de nå at snurre rundt i armkrog med den ”udvalgte” elev, de er detektiv for. På et signal fra underviseren vender eleverne tilbage til deres startposition, og cirklen etableres igen. Nu tælles der ned: ”1-2-3-nu”, og eleverne skal nu hver især pege på den elev, de tror, var deres detektiv. Det vil jo være en af de elever, man har lavet armkrog med. Det skal nok give nogle sjove grin og overraskelser. Når alle har dannet sig et overblik over, hvem der peges på, tæller underviseren igen ned: ”1-2-3-løs mysteriet”, og eleverne peger nu på den elev, de rent faktisk havde valgt at være detektiv for.

Søgning