Aktivitet

Diktatløb

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Underviseren kopierer nogle sider i en læsebog el. anden tekst, klassen arbejder med. Hver side lægges i en plastiklomme, og hænges op rundt omkring i skolegården/på sportspladsen (få fx eleverne til at hjælpe med at hænge dem op).

 

Plastiklommerne er nummererede. Der skal være et fælles udgangspunkt, hvor eleverne har papir og blyant liggende. Eleven løber først ud til forskellige plastiklommer og læser teksten. Herefter løber eleven tilbage til udgangspunktet og skriver alt ned, hvad han/hun kan huske fra siden. Herefter løber eleven ud til næste plastiklomme med næste nummer og læser teksten, løber tilbage og skriver det ned han/hun kan huske osv.

 

Eleverne er efter øvelsen sammen i par, hvor de retter hinandens diktater og i samarbejde retter stavningen af de ord, som evt. skal rettes. Eleverne kan spørge underviseren om hjælp, hvis der er nogle ord, de er i tvivl om. 

 

Materialer

Kopier fra nogle sider i en læsebog el. lign. (eksempel på tekst). Plastiklommer, som svarer til antallet af kopier. Strips/snor til at hænge plastiklommerne op med.

 

Søgning