Aktivitet
Drible-helle + Fod- og hånd-partibold (Kaosboldspilslektion)
Drible-helle + fod- og hånd-partibold (Kaosboldspilslektion)
SMÅØVELSER
Hver elev har én (fod)bold.
- Dribl rundt på begrænset område med bolden. Brug inderside og yderside af fod.
- Tæt og klæbende boldkontakt – kropsholdning ind over bolden.
- *Rommedal-dribling.. spark bolden 5-6 meter frem – løb efter osv.
- Boldjonglering…. så godt du kan!
- Bolddribling med trækkende fod henover toppen af bolden.
- Spil din egen bold og modtag en andens bold ved øjenkontakt eller fløjtesignal.
*Dennis Rommedahl (født 1978)
Tidligere dansk professionel fodboldspiller. Har spillet 126 landskampe og var en af den tidligere landstræner Morten Olsens foretrukne spillere, hvorfor han også i spøg kaldtes for Morten Olsens søn. Rommedahls hurtighed var velkendt. Han udnyttede den ved, at hans driblinger ofte var en lang bold frem, som han så løb op.
MEDSPIL – Drible-helle
Eleverne er sammen i par om en fælles (fod)bold. På gulvet er spredt et antal hulahopringe.
Når musikken spiller, dribler eleverne rundt og spiller sammen i par med fødderne.
Musikken spiller og stopper i varierende intervaller, fx imellem 15-45 sekunder. Ved musikstop skal alle børn hurtigt søge ”i ly på en sikker ø”. Dvs. en fod sættes ind i en hulahopring, og bolden tages op i hænderne (se billede). Der må gerne være flere børn i den samme ring. Når musikken starter igen, finder man sin makker og fortsætter samspillet. Efter hvert ø-stop fjernes én hulahopring fra gulvet. Således bliver der efterhånden færre og færre øer, men større fællesskaber i de resterende hulahopringe.
Når eleverne er samlet i øerne, kan der evt. sættes krav om forskellige måder at drible, bevæge sig eller spille hinanden på, fx:
- Max én berøring inden bolden spilles retur til makkeren.
- Kast med to hænder over hovedet.
- Aflever bolden med en studsaflevering.
- Tril bolden langs gulvet til din makker.
- Kun kropssignaler er tilladt.
- I må kun løbe baglæns, mens I spiller til hinanden.
- Dribl og løb med mange skarpe retningsændringer.
- Den, som ikke har bolden, skal variere sit tempo mellem lavt og pludselige eksplosive 3-4 meters ryk.
- Spil makkeren med et vip eller løftet bold, som skal tæmmes/kontrolleres, inden der dribles videre
- Dribl rundt – lav en finte – dribl videre – aflever bolden til din makker … osv.
Fif: Til sidst er der kun én eller to hulahopringe tilbage – og der kan afsluttes med et fælles kram
eller highfive til alle.
SMÅSPIL – Fod- og hånd-partibold (se evt partiregler).
Inddel eleverne i hold á 6-8 spillere (jo færre personer på hvert hold, jo højere intensitet). Banen kan have forskellig størrelse, og en halv basket-bane er passende.
Det ene hold spiller med en fodbold. Det andet hold med en blød skum(hånd)bold.
Det ”fede” er at være i fodboldbesiddelse og spille korte og præcise afleveringer sammen.
Det gælder for håndboldholdet om at ramme fodbolden med håndbolden.
Hvis det lykkes, byttes bold. Mister fodboldholdet kontrollen over bolden, så den ryger ud over banens markering, byttes bold. Håndboldspillerne skal aktivt undgå at røre fodbolden, når den afleveres mellem fodboldspillerne. Hvis det alligevel sker, at de rører bolden, byttes der ikke bold.
FIF: Hvis jagten på fodbolden bliver for svær og langtrukken, kan der spilles med 2 eller flere skumhåndbolde. Eller lave reglerne om, så det ikke er fodbolden, som skal rammes, men den elev, som er i (fod)bold- besiddelse, der skal rammes med skumbolden.
Materialer
- Skumbolde
- Hulahopringe
- Fod-driblevenlige bolde – Fx fodbold, volleyball, håndbold
- Evt. musik
Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her.