Forside/Aktivitetsdatabase/Drible- og spillehistorier (Kaosboldspilslektion)

Aktivitet

Drible- og spillehistorier (Kaosboldspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Forskellige driblevenlige bolde. Fx håndbold, fodbold eller volleyball.

*Fra formål: Split vision handler om evnen til – via de ydre og indre sanser, specielt synet – i dynamiske situationer at kunne håndtere overblikket fx i boldspil eller i trafikken. I boldspil lynhurtigt at kunne analysere og vurdere boldens, med- og modspillernes placering og ageren på banen. Beslutte sig og handle meningsfuldt ud fra de muligheder, som helheden giver.


SMÅØVELSER

Alle elever har hver en driblevenlig bold til hænderne.

Eleverne laver alle på samme tid nedenstående solo-boldaktiviteter, som findes i nedenstående øvelser. Bolden symboliserer en ”genstand i en fantasiverden”, som udtrykkes med krop og bold. Brug fantasien.

  • Alle eleverne ligger på gulvet og ”sover” med bolden som hovedpude.

  • Vækkeuret ringer…. bolden dribles halvliggende hurtigt ned i gulvet.

  • Vækkeuret slukkes…. slå hårdt bolden til stilhed i gulvet.

  • ”Vi sover lige to minutter mere”… bolden placeres som hovedpude igen.

  • Vækkeuret ringer igen. Bolden dribles – så er det op at stå.

  • Ind i brusebad….. bolden bruges som vand og sæbe på kroppen.

  • Tørres…. bolden bruges som håndklæde.

  • På toilet….. find selv på, hvad bolden er!

  • Tag tøj på…. bolden er i hånd under påklædningsbevægelser.

  • ”Vuf – vuf – vuf”. Hunden skal luftes…… dribl rundt i området med den ene hånd, hundesnoren skal holdes i den anden.

  • Kan fortsættes: Gå en tur i byen, tag i skole. Find selv på flere fantasi-boldaktiviteter.

 

MEDSPIL

Eleverne står i en cirkel med ca. én meters mellemrum.


En fodbold spilles – langs jorden – mellem eleverne.


Dernæst kastes en blød håndbold eller tennisbold i gang i samme cirkel.


Der spilles forsigtigt, men også tilfældigt, rundt til hinanden med begge boldtyper.


Spil aldrig én som er i boldbesiddelse (eller er ved at komme det) med den anden bold.


I starten bør man både sige navnet og tage øjenkontakt til den, som man afleverer til.


Aktiviteten kan udvikles til at fungere uden verbal kommunikation – at lave små afleverings- eller kig-væk-finter, måske trylletricks, inden bolden spilles videre.
Kræver stor opmærksomhed fra eleverne.

 

SMÅSPIL

Kispus med bold. Eleverne placerer sig i en cirkel. Én elev vælges til fanger og placerer sig midt i kredsen.


Aktiviteten foregår nonverbalt. Når to elever i kredsen har opnået øjenkontakt – og anledningen er til stede – bytter de to elever bold ved at trille deres bolde på tværs af kredsen, uden at fangeren får fat i bolden.


Hvis fangeren får fat i én af boldene, bytter boldejer og fanger plads, dvs. en ny fanger er fundet. Variationer af boldbyt:

  • Almindelige kast.
  • Kast med din ikke-favorithånd.
  • Når den ene elev ”svarer” den anden elev nonverbalt ved at udføre den samme boldbevægelse (fx en dribling under det ene ben, føre bolden rundt om kroppen eller lignende), må bolden byttes.


Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

Søgning