Enig eller uenig i tal og algebra
Enig eller uenig i tal og algebra
Formålet er, at eleverne forholder sig til en påstand og efterfølgende øver sig i at argumentere for deres valg.
- Eleverne placerer sig midt i rummet. Placer evt. en genstand i hver sin side af rummet, som repræsenterer hhv. “enig” og “uenig”.
- Læs nu en påstand op fra arbejdsarket.
- Eleverne bevæger sig ud til den side, de mener er det rigtige svar.
- Lad et par af eleverne argumentere for deres valg, inden du siger det rigtige svar.
Materialer
- Arbejdsark med matematiske påstande
- Evt. to genstande som viser hhv. “enig” og “uenig”
Variation og deltagelsesmuligheder
- Lad eleverne være sammen to og to, så de kan snakke sammen om svaret, inden de bevæger sig ud til en af siderne.
- Aftal på forhånd, hvordan eleverne skal bevæge sig ud til svaret.
- Aftal på forhånd en bestemt bevægelse, som indikerer “enig” (fx vifte med armene) og en anden bestemt bevægelse, som indikerer “uenig” (fx stå på et ben), eller en bevægelse de kan lave på vej over til deres svar.