Forside/Aktivitetsdatabase/Eventyrlig forhindringsbane

Aktivitet

Eventyrlig forhindringsbane

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk Sprogfag

Primær formål og fokus

Læring gennem kroppen

Klassetrin

2. – 3. 4. – 5.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Lav aktiviteten indenfor i et rum med møbler eller udendørs. Den kan anvendes inden et forløb i forbindelse med udforskning af emnet.

 

Eleverne præsenteres til aktiviteten: ”I skal opstille en forhindringsbane, hvor der indgår alt det I ved om eventyr”.

 

Eksempel: tallet 3 kan indgå ved 3 hop, kravle, flytte noget. En bro man passerer kan kropsliggøres ved at gå over en bom udendørs og når man kommer til slottet, så er det en tur op i klatrestativet.
Vil man vise fx De tre hunde i fyrtøjet, kan det være tre forskellige tasker i forskellige størrelser, man skal røre ved på skift.

 

Der kan også være sansemæssige ”forhindringer”, fx dufte til noget der optræder i et eventyr, fx noget kage som illustrerer pandekagehuset i Hans og Grete.

 

Eleverne arbejder i grupper af 3 elever og skal efter forberedelse prøve hinandens forhindringsbaner og lærer mere om eventyrgenren kropsligt.

 

Når I efterfølgende arbejder med eventyr i et forløb, kan man referere til denne første øvelse og det eleverne allerede vidste.

Som afslutning og ny lærings-aktivitet, når forløbet er slut, kan eleverne nu opstille én stor, fælles forhindringsbane, hvor alle episke love indgår. Evt. I større omgivelser som eksempelvis i en idrætssal eller i skolen udeområde.

 

Stor/lille-relation: Laver man øvelsen med både yngre og ældre klasser, kan eleverne gå sammen to og to eller fire og fire på tværs af årgangene og vælge en forhindring, som skal være en del af den samlede forhindringsbane. Den ældste elev kan evt. stå som hjælper ved forhindringen, når eleverne skal prøve forhindringsbanen. Eleverne kan også lege fangeleg på forhindringsbanen.

 

Materialer

Inde kan møbler, tasker, drikkedunke mv. anvendes kreativt.  Ude bruges forskellige ting fx træer, vandpytter (sø), stier eller klatrestativer (slot) som forhindringer

 

Evaluering

Læreren samler op. Eleverne fortæller hvad de har oplevet af karakteristikker fra eventyr.

 

 

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Søgning