Fejltyper 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Fejltyper 

Formålet er, at eleverne repeterer, hvilke fejltyper, der findes. Ved selv at sætte ord på fejltyperne og sammen tale om eksempler, er målet at de bliver opmærksomme på egen stavning i produktionen af tekster samt kan rette i andres tekster og i prøvetekster.   

I quiz og byt får eleverne hver et kort. De går rundt imellem hinanden i et lokale eller udenfor. Når en elev møder en anden, læser de kortet op på skift og svarer på spørgsmålet. Når begge elever har læst og svaret, bytter de kort og går videre. 

Materialer

  • Arbejdsark med quiz og byt kort. Print quiz og byt kortene og klip dem ud, laminér dem evt., så du kan bruge dem flere gange. 

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Eleverne kan være to og to sammen om et kort, så alle har en sparringspartner. Inden I starter kan hvert makkerpar brainstorme over huskereglerne for fejltyper.  
  • Lad eleverne vælge et kort, som de laver en kort præsentation af for klassen eller i en mindre gruppe. Præsentationen kan også være en kreativ video, hvor eleven eller gruppen skal forklare og illustrere fejltypen. 

Søgning