Forside/Aktivitetsdatabase/Find din makker (historie)

Aktivitet

Find din makker (historie)

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Repetition og evaluering

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Alle elever får et kort med enten et billede eller dato og sted for en begivenhed eller periode afhængig af emnet. Kortene kan alternativt indeholde historiske faktaspørgsmål og svar.

Eksempel på billede og dato/sted: Billede af Slaget ved Dybbøl / Danmark, 18. april 1864

Eksempel på spørgsmål og svar: Hvornår stod det afgørende slag ved Dybbøl? / 18. april 1864

 

Alle elever går nu rundt mellem hinanden – evt. til musik – og bytter sedler når de møder en kammerat. Efter passende tid stoppes musikken eller underviseren råber ”stop – find din makker!”
Nu gælder det om for hver enkelt elev hurtigst muligt at orientere sig på ens egen seddel og holde den op foran sit bryst, så andre kan se den. Herefter skal eleverne finde deres makker – derefter billede og dato/sted eller spørgsmål, og svarene parres med hinanden.

Når man har fundet sin makker, sætter man sig ned og taler om, hvad man ved om begivenheden på kortene. Det par, der sidst finder hinanden, skal efterfølgende ud til underviseren og aflevere deres sedler. Her modtager de to nye match eller blanke sedler, de selv skal formulere et spørgsmål og svar på. Herefter starter øvelsen på ny.

Øvelsen er helt oplagt som en evalueringsøvelse, hvor konkret faktaviden automatiseres og er med til at skabe overblik. Øvelsen kan med fordel følges op af en fælles opstilling i en tidslinje eller en fælles repetition og samtale på klassen for at få sat det faglige indhold ind i et større perspektiv.

 

Materialer

Kort med f.eks. billeder og sted/dato eller spørgsmål og svar (facit) afhængig af fag og fagfagligt fokus
Blanke kort/sedler til produktion af flere opgavekort

Søgning