Aktivitet

Fiskestime

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Natur/teknologi

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Underviseren fortæller om havet og de dyr, der lever i havet. Hvordan svømmer en fisk, hvordan får den vejret under vandet, hvordan formerer den sig, og hvordan svømmer den i stimer osv.?

Eleverne nævner forskellige fisk, de kender, og derefter kan der så tales om hver enkelt fisk. Hvilke af dem kan man spise? Hvordan spiser vi fisk? Hvad siger anbefalingerne?

Herefter placeres klassens stole i en rundkreds, men med én stol mindre, end antallet af elever. Del nu eleverne op i grupper af fisk (f.eks. makrel, torsk rødspætte og laks) og bed eleverne om at sætte sig på stolene. Eleven, der er i overskud, råber så et fiskenavn. Alle fisk med dette navn rejser sig op og skal finde en ny plads, og det gælder også eleven uden stol. Derefter er det den nye elev, der ikke fik en stol, der skal vælge en fisk.

Eleven uden stol kan også råbe “Fiskestime”, og så skal alle rejse sig op og finde en ny stol.

 

Materialer

Stole (eller kridt, hvis øvelsen leges udenfor).

Søgning