Forside/Aktivitetsdatabase/Forhindringsbaner – kaniner på spring

Aktivitet

Forhindringsbaner – kaniner på spring

Aktivitetsinformation

Øvrig Skoletid

Bevægelsesbånd Frikvarter SFO

Primær formål og fokus

Koordination Puls

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Forhindringsbaner handler om, at eleverne løber rundt på en bane med forskellige udfordringer og forhindringer. Det er vigtigt, at der på banen er god plads til flere elever på en gang, så der ikke opstår kø ved nogle af forhindringerne. Eleverne kan være sammen i par, hvor den ene løber, mens den anden holder pause. Lad eleverne skifte makker undervejs. Lav gerne en pause undervejs for alle eleverne, hvor I har mulighed for at snakke om banen samt lave justeringer eller forbedringer.

 

Der opsættes en bane, hvor de vilde kaniner er på spring. De løber stærkt og kan klare forskellige forhindringer, hvor det gælder om at være hurtig på fødderne og let på tå. Banen er lavet af kegler, der guider elever den rigtige vej. Banen indeholder stige(r), hvor eleverne skal sætte fødderne i alle stigens rum og på siden af stigen (højre fød i første felt, venstre fod i første felt, højre fod på siden af første felt, venstre fod på siden af første felt, højre fod i andet felt, venstre fod i andet felt, højre fod på siden af andet felt, venstre fod på siden af andet felt, OSV.). Et andet sted på banen møder eleverne de små ringe og skal løbe på tå igennem alle ringe. Banen byder også på sjippetove, der ligger så lange de er på jorden/gulvet. Her skal eleverne gå på line på tovene. Til sidst på banen ligger der isoleringsrør i forlængelse af hinanden, og eleverne skal hoppe fra side til side langs rækken af rør.

 

Materialer

Stiger, små ringe, sjippetove, isoleringsrør, kegler

 

Sted

Inde eller ude

 

Indikatorer for højt aktivitetsniveau

Eleverne er i bevægelse hele tiden 

Søgning