Aktivitet
Forhindringsbaner – urskoven
Forhindringsbaner handler om, at eleverne løber rundt på en bane med forskellige udfordringer og forhindringer. Det er vigtigt, at der på banen er god plads til flere elever på en gang, så der ikke opstår kø ved nogle af forhindringerne. Eleverne kan være sammen i par, hvor den ene løber, mens den anden holder pause. Lad eleverne skifte makker undervejs. Lav gerne en pause undervejs for alle eleverne, hvor I har mulighed for at snakke om banen samt lave justeringer eller forbedringer.
Der laves en bane som ligner urskoven. Brug gerne gymnastiksalen eller gynge-/klatrestativet på legepladsen. Lav banen sådan, at den opdeles i favoritområder. Abernes favoritområder er ved tove/gynger, hvor man skal man svinge sig. Krokodiller og skildpadder holder til i et vådområde, hvor man skal springe gennem hulahopringe, der ligger med afstand. Elefanterne er på vej mod vandløbet og skal ned over alle træstammerne (isoleringsrør der ligger helt tæt på hinanden). Alle de store kattedyr kan snige sig afsted og balancere på selv de smalleste stier (sjippetove).
Materialer
Hulahopringe, isoleringsrør, sjippetove
Sted
Gymnastiksal eller skolegård
Indikatorer for højt aktivitetsniveau
Eleverne er i bevægelse hele tiden. Ingen står i kø for at komme igennem et område af urskoven