Forside/Aktivitetsdatabase/Forklar – vis – skriv

Aktivitet

Forklar – vis – skriv

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne inddeles i hold á 3.

Elev nr. 1 placerer sig i den ene ende af rummet, og elev nr. 3 placerer sig i den anden ende af rummet. Elev nr. 2 skal gå/løbe mellem elev nr. 1 og elev nr. 3.

 

Elev nr. 1 stiller sig med et ark i hånden, hvorpå der står en sætning (se forslag i listen herunder), og med ryggen til elev nr. 2.

Elev nr. 1 læser sætningen højt til nr. 2, hvorefter nr. 2 går/løber ned til nr. 3 og viser sætningen med kroppen.

Nr. 3 skriver det ned, som han/hun mener, nr. 2 har kommunikeret.

 

Gruppen mødes på midten og sammenligner den oprindelige sætning med den sætning, som nr. 3 skrev ned. Efterfølgende skifter de plads, så nr. 1 rykker ind i midten, nr. 2 skal skrive sætningen, og nr. 3 skal læse højt. De gentager øvelsen, indtil alle har været igennem alle tre pladser.

 

Når aktiviteten er slut, samles alle elever, og underviseren påtaler, hvilke emner, denne aktivitet omhandler. Eleverne reflekterer over, hvordan noget kan kommunikeres på forskellige måder gennem de tre kommunikationsformer. Underviseren kan lægge op til, at grupperne deler aha-oplevelser i plenum.

 

Sætninger:

  1. Jeg er glad
  2. Jeg krammer mine venner
  3. Jeg kan godt lide at sove længe
  4. Jeg bliver ked af det, når du snakker grimt til mig
  5. Jeg bliver glad, når nogen roser mig
  6. Du har pænt hår
  7. Dit tøj er pænt
  8. Mine venner gør mig glad
  9. Du har øjne så store som tekopper
  10. Hvordan går det?
  11. Alle skal være med
  12. Alle i klassen har et ansvar
  13. Høje og lave piger og drenge er alle flotte
  14. Buttede og tynde piger og drenge er alle flotte
  15. Jeg elsker at spille PlayStation
  16. Din vægt er ligegyldig
  17. Din hudfarve er flot
  18. Jeg kan lide alle i min klasse
  19. Når du er ked af det, bliver jeg bekymret

 

Refleksion: Hvordan kan noget ændre sig, alt efter om man kommunikerer verbalt, med kropssprog eller skriftligt? Har I oplevet, at der er forskel på det, folk siger og skriver? Husk at man altid kommunikerer, uanset om man vil det eller ej.

Søgning