Aktivitet
Forløb om sundhed: Mad og måltider

Forløb om sundhed: Mad og madvaner
Formålet er, at eleverne bliver opmærksomme på deres mad- og måltidsvaner, og at de bliver motiveret til at fastholde de gode vaner. Derudover skal eleverne gennem Sundhedsaftalen arbejde med nogle gode mad- og måltidsvaner i klassen.
Inden dette forløb anbefales det at have gennemført Introforløb om sundhed, hvor elevernes forståelse af og viden om sundhed bliver sat i spil. Eleverne ved nu, at flere forskellige faktorer spiller ind på deres sundhed, og at de forskellige faktorer hænger sammen jf. Sundhedsstjernen. De ved også, at sundhed ikke er en fast defineret størrelse, men et relativt begreb. Det er altså eleven selv, der er med til at definere, hvad der er sundt.
Eleverne kan derudover have arbejdet med forløbene Leg, bevægelse og motion, Venner og fællesskaber, Følelser og selvværd samt Ud i naturen. Forhåbentlig begynder eleverne at få en forståelse af, at sundhed og det at være og føle sig sund handler om mange ting i deres liv.
Undervisningsforløb
Du finder undervisningsforløb og lærervejledning til forløbet om mad og sundhed til alle klassetrin ved at klikke på nedenstående knap: