Aktivitet
Forløb om sundhed: Venner og Fællesskaber
Forløb om sundhed: Venner og Fællesskaber
Inden dette forløb anbefales det at have gennemført Introforløb om sundhed, hvor elevernes forståelse af og viden om sundhed bliver sat i spil. Eleverne ved nu, at flere forskellige faktorer spiller ind på deres sundhed, og at de forskellige faktorer hænger sammen jf. Sundhedsstjernen. De ved også, at sundhed ikke er en fast defineret størrelse, men et relativt begreb. Det er altså eleven selv, der er med til at definere, hvad der er sundt.
Eleverne kan derudover have arbejdet med forløbene Leg, bevægelse og motion, Mad og måltider, Følelser og selvværd samt Ud i naturen. Forhåbentlig begynder eleverne at få en forståelse af, at sundhed handler om mange aspekter af livet.
Formålet med forløbet
Overordnet skal forløbet ses som en del af helheden med de andre forløb. Det betyder, at eleverne skal opleve, hvordan venner og fællesskaber har indflydelse på deres sundhed.
Med dette forløbet lærer eleverne, at klassen er et fællesskab, som det er vigtigt, at alle har det godt i. Eleverne bliver bevidste om, at de hver især kan bidrage med positive handlinger i forhold til klassekammeraterne, og at de kan øve sig i at være gode klassekammerater.
Undervisningsforløb:
- 2.-3.klasse: Forløb om sundhed: Venner og Fællesskaber
- 4.-5.klasse: https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/08/venner-og-faellesskaber-4-5-ny.pdf
- 6.-7.klasse: https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/08/venner-og-faellesskaber-6-7-ny.pdf
- 8.-9.klasse: https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/08/venner-og-faellesskaber-8-9-ny.pdf