Forside/Aktivitetsdatabase/Gæt et eventyr

Gæt et eventyr

Aktivitetsinformation

Klassetrin

2. – 3.4. – 5.

Bevægelse i fag

Dansk

Tid

10 – 20 min.20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Gæt et eventyr

Formålet er, at eleverne viser eventyrlige begreber med kroppen for på den måde at visualisere en forståelse af det sproglige udtryk. Formålet er desuden at skabe klarhed over, hvordan vi hver især forstår analyserer begreber, inden der arbejdes med dem i et emne.

  1. Klip arbejdsarkene fra hinanden, så der er et eventyr pr. seddel.
  2. Inddel eleverne i mindre grupper med 3-5 elever i hver gruppe.
  3. Hver gruppe får, vælger eller trækker en seddel, hvorpå der står et eventyr. Gruppen skal nu danne en skulptur ud fra det eventyr, de har, som de skal fremvise for resten af klassen. Der er følgende regler:
  • Hver gruppe får nu fem minutter til at finde på og øve sig på deres skulptur.
  • Alle i gruppen skal være en del af skulpturen, og de må ikke sige noget under fremvisningen af skulpturen.
  • Resten af klassen må ikke se sedlen med eventyret, men skal gætte eventyret ud fra skulpturen.
  • Fremvisningsgruppen skal stå fastfrosset, når de viser deres skulptur.

Materialer

Variationer og deltagelsesmuligheder

  • Der skal stilles hjælpespørgsmål, fx “Hvad tror I, det betyder, at hånden er i siden?”
  • Grupperne må anvende rekvisitter i deres fremvisning af skulpturen.
  • Grupperne må, hvis resten af klassen har brug for et ledetråd, vælge ét ord eller én lyd, de kan sige, hvis klassen spørger efter det.

Søgning