Forside/Aktivitetsdatabase/Genstands-ræs

Aktivitet

Genstands-ræs

Aktivitetsinformation

Øvrig Skoletid

Bevægelsesbånd Frikvarter SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Tillid og samarbejde

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Tre, fem eller syv forskellige genstande.

Beskrivelse
Placér tre, fem eller syv genstande i en rækkefølge på gulvet. Det vil være en god idé at starte med tre genstande og så kan aktiviteten udvides til flere genstande, når børnene har fanget ideen!

Beskrivelsen herunder er med syv genstande, som kunne være en sko, en strømpe, en kop, en kasket, en bog, en taske, en nøgle.

Genstandene skal ligge i en bestemt rækkefølge ved punkt A. Placér en kegle el.lign. fem meter ude (punkt B), og en kegle el.lign. fem meter længere ude (punkt C). Fordel børnene i grupper med fire-fem i hver. 

Det gælder nu om, at genstandene skal ud til punkt C, men de skal ligge i en ny rækkefølge, fx: en bog, en strømpe, en kop, en nøgle, en sko, en kasket, en taske. Sørg for at alle grupper har en bane hver og et stykke papir med genstandenes rækkefølge.

Regler:

  • Der må kun flyttes én genstand pr. tur. Dvs. at første barn kun kan tage nøglen med ud, og løbe tomhændet hjem. Andet barn kan så vælge ENTEN at tage tasken med ud eller at flytte nøglen – men kun én af delene. Tredje barn kan nu flytte bogen ud til punkt C, som skal være nederst/inderst ved punkt C.
  • Punkt B må bruges som mellemstation.
  • Man må, uanset hvor, kun tage den yderste/øverste genstand.
  • Der må flyttes til og fra alle tre punkter.
  • Næste barn må først løbe, når forrige barn er kommet tilbage og har givet en highfive.
  • Prøv en anden runde, hvor børnene skal flytte genstandene fra C til A uden at kigge på papiret.

Denne leg er en del af projektet Frittersport”.

Søgning