Aktivitet
Global skala
Global skala
Formålet er at arbejde med rangordning eller kronologi/kanon. Eksemplet her giver eleverne forståelse for demografi og erhverv i geografi og fokuserer på indkomst i fattige og rige lande. Der er fokus på samarbejde, anvendelse af begreber, overblik, perspektivering og erkendelser.
Kort med landenavne printes eller produceres med hjælp fra eleverne. Kortene placeres rundt omkring på skolen i en afstand til jeres klasse, der står mål med, hvor langt væk landet (eller landets kontinent) ligger fra Danmark.
Eleverne deles ind i grupper af ca. fem personer, og hver gruppe skal have et sjippetov og klemmer. På holdet er der ”holdere” og ”hentere ”. To holder sjippetovet ud. I den ene ende af tovet placeres lav-indkomst-lande og i den anden ende høj-indkomst-lande. Imellem ligger lavere og højere mellemindkomstlande.
Resten af holdet løber ud og henter kort med et landenavn og placerer dem på sjippetovet med klemmer. Når man har hentet, bytter man med dem, som holder tovet, så alle når både at holde og hente.
Når alle kort er hentet, holdes alle sjippetove op under hinanden, og rækkefølgen sammenlignes. Tovene kan også lægges ned på gulvet, hvis der er plads til det.
Lav gerne flere runder med forskellige opgaver: Landets størrelse, placering i klimazoner, befolkningstæthed, import/export, u-landsbistand osv.
Materialer
- Klemmer.
- Sjippetove.