Aktivitet
Hjørneleg

Hjørneleg
Formålet med aktiviteten er at skabe trivsel blandt eleverne med inddragelse af bevægelse, som eleverne selv kan være medbestemmende på.
Banen markeres som en firkant med en kegle i hvert hjørne. I skal blive enige om, hvilket nummer hjørnerne har (1-2-3-4). Én person stiller sig i midten af banen, lukker øjnene og tæller HØJT til 10.
Samtidig skal de andre fordele sig ud på hjørnerne. Når personen i midten har talt til 10, siger han/hun fx ”Hjørne 3” og åbner øjnene. De personer, der er i hjørne 3, laver 10 gentagelser af fx sprællemænd.
Eleven i midten lukker igen øjnene og tæller til 10. De andre skal nu stille sig i et nyt hjørne. Det gælder om for den, der tæller at lytte godt efter, hvor de andre stiller sig, mens de andre elever skal bevæge sig musestille.
Legen slutter i princippet ikke. Man kan skifte eleven i midten ud efter fx hver eller hver tredje runde eller når han/hun har gætter rigtigt eller har gættet rigtig fx tre gange.
Materialer
- Kegler eller lignende til at markere hjørnerne.
Variationer og deltagelsesmuligheder
- Legen kan også laves i et klasselokale, hvor hjørnerne er lokalets hjørner.
- Dem der står i det hjørne, der bliver valgt, dør og skal hjælpe personen i midten med at vurdere, hvem der dør eller ikke dør. De kan enten stå i midten eller uden for banen. Man dør, hvis man ikke når hen til hjørnet, inden eleven har talt til 10.
- Når der er seks personer tilbage, må der kun stå to i hvert hjørne. Når der er fire personer og under tilbage, må der kun stå én i hvert hjørne.
- Hvis en elev er på vej hen til en kegle, når eleven i midten siger et nummer, kan denne elev også dø. Det kan de ”døde” elever hjælpe med at vurdere.
- De døde kan også lave nogle andre bevægelser eller lege imens.
Denne leg er god til Legepatruljen.