Aktivitet
Kampen om figurene
Klassen deles i grupper af 3-4 personer. Grupperne skal dyste mod hinanden to og to. Grupperne placeres ca. 15 skridt fra hinanden. Midt mellem de to grupper lægges et kort – evt. på en skammel/stol eller en omvendt spand.
En fra hver gruppe løber ind mod kortet for at stjæle det. Hvis det lykkes at tage kortet, må de andre forsøge at fange vedkommende, inden denne når tilbage til sin gruppe. Hvis det lykkes at fange ”kortholderen”, må ”fangeren” tage kortet med tilbage til sin gruppe. Lykkes det ikke, beholder ”kortholderen” kortet i sin gruppe.
Det gælder om at få flest kort. Det kan være god taktik ikke at løbe direkte ud for at tage kortet, men i stedet afvente modstanderens træk.
På kortene er der figurer med mål. Når alle kort er taget, skal grupperne begynde at regne areal og rumfang ud på figurerne. Man får point for hvert kort, man har, og for hvert rigtigt facit. Har man til gengæld lavet nogle beregninger forkert, giver det minuspoint. Grupperne kan efterfølgende gå rundt og tjekke de andre gruppers resultater.
Materialer
Skammel/spand. Kort med figurer.