Klemmetyven

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.

Styrk klassen

Motorik

Tid

1 – 10 min.10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Klemmetyven

Formålet er, at eleverne øver sig i stille spørgsmål mens der er et motorisk fokus på krybe og kravle.

  1. Eleverne placerer en klemme på hinandens ryg, fordeler sig rundt i lokalet og skal kravle rundt på hænder og knæ.
  2. Det gælder nu om at fange de andres klemmer, samtidig med at man passer på sin egen klemme.
  3. Hvis ens klemme bliver stjålet, stopper begge elever op. Den, der har taget klemmen, giver en opgave til den, der har fået stjålet klemmen. En opgave kan fx være “Nævn en fra klassen, hvis navn starter med P”. Hvis spørgsmålet er svært at svare på, må der gives flere ledetråde, fx det næste bogstav i navnet.
  4. Når der er svaret korrekt på spørgsmålet, gives klemmen tilbage og eleverne fortsætter.

Materialer

  • En tøjklemme pr. elev.

Forsalg til fagligt fokus

  • Matematik: Vis tal med fingrene og svaret laves i fx hop, sige resultatet af et regnestykke.
  • Sprogfag: Sig en bestemt ordklasse, stavning, navne.
  • Diverse: Årstider, madvarer, drikkevarer, rum i hjemmet.

Motoriske variationer

  • Gå andegang eller gåsegang.
  • Hop som en frø.
  • Gå i hug.
  • Bevæge sig på tæer/hæle.

Søgning