Forside/Aktivitetsdatabase/Kom hjem min fugl

Aktivitet

Kom hjem min fugl

Aktivitetsinformation

Øvrig Skoletid

Frikvarter SFO

Primær formål og fokus

Puls og styrke

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Antal: 6-12

 

Udstyr: 4 kegler.

 

Beskrivelse:
Denne leg er en fangeleg, hvor der en køber og en sælger, der har hovedrollerne. Alle andre er fugle, og køberen må fange sin fugl, når han har købt den.

 

Køberen går lidt væk fra de øvrige deltagere, imens sælgeren giver fuglene hver deres navn, f.eks. due, krage, musvit, ørn osv.

 

Når alle deltagere har fået et fuglenavn, er de placeret inde i et afgrænset område (fugleburet). Det kan være et hjørne af en legeplads, sportsplads eller hallen.

 

Nu får køberen lov til at komme hen til sælgeren for at købe en fugl. Køberen siger fx, at han gerne vil købe en ørn, hvis der er en ørn, så skal vedkommende der er ørn, flyve ud af sit “bur” og løbe et stykke væk, imens køberen betaler sælgeren ved at give 5 high fives. Når fuglehandleren har fået sin betaling, råber han: “Kom igen, min fugl, kom igen” og fuglen prøver nu at komme tilbage til fugleburet, mens køberen forsøger at fange den.

 

Det er en god ide, at “Fugleburet” er åbent, så man kan komme ind i det igen fra alle sider og ikke kun en side.

 

Hvis køberen lykkes med at fange fuglen, må han tage den med hjem, men slipper fuglen forbi og hjem igen uden at blive rørt, så får den et nyt navn og er med igen.

 

Hvis køberen nævner en fugl, der ikke er navngivet, skal køberen blot nævne en ny, indtil der er en der “flyver væk”.

Søgning