Aktivitet

Krabbe-kamp

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Dansk

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Krabbe-kamp

Formålet er, at eleverne arbejder med genretræk og sprogbrug. Eleverne arbejder også med deres mundtlige udtryk.

Alle i klassen går ”krabbegang” mellem hinanden på et lille afgrænset område. Det gælder om at få de andre krabber til at røre gulvet med rumpen. Man må tage fat i en andens arm med egen arm eller en andens ben med eget ben.

Hvis man mister balancen og ryger på rumpen, skal man gå ud til en videns-station i et af de fire hjørner. Her skal man opsøge viden om en given genre (ved hjælp af genreoversigter, grammatikbøger, pc, tablet eller mobil). Herefter sætter man sig godt ind i genren, så man kan fortælle om genren til den næste, der ryger ud af krabbekampen. Når man har fortalt alt, hvad man ved om genren, er man med i legen igen. Den elev, der lige har lyttet, skal nu opsøge mere viden eller genfortælle om genren til den næste elev, der ryger på rumpen.

Der er en videns-station i hvert hjørne af lokalet, så de første fire elever, der ryger på rumpen, går til hvert sit hjørne.

Materialer

  • Adgang til viden om genrer, som klassen har arbejdet med (fx en oversigt på papir, via pc, tablet eller telefon).

Søgning