Aktivitet

Krabbe-kamp

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Repetition og evaluering

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Alle i klassen går ”krabbegang” mellem hinanden på et lille afgrænset område. Det gælder om at få de andre krabber til at røre gulvet med rumpen. Man må tage fat i en andens arm med egen arm eller en andens ben med eget ben.

Hvis man mister balancen og ryger på rumpen, skal man gå ud til en videns-station i et af de fire hjørner. Her skal man opsøge viden om en given genre (ved hjælp af genreoversigter, grammatikbøger, pc, tablet eller mobil). Herefter sætter man sig godt ind i genren, så man kan fortælle om genren til den næste, der ryger ud af krabbekampen. Når man har fortalt alt, hvad man ved om genren, er man med i legen igen.

Den elev, der lige har lyttet, skal nu opsøge mere viden eller genfortælle om genren til den næste elev, der ryger på rumpen.

Der er en videns-station i hvert hjørne af lokalet, så de første fire elever, der ryger på rumpen, går til hvert sit hjørne.

 

Materialer

Adgang til viden om genre, som klassen har arbejdet med (fx en oversigt på papir, via pc, tablet eller telefon).

 

Søgning