Forside/Aktivitetsdatabase/Kryds og bolle på redskaber 

Redskabsaktiviteter

Kryds og bolle på redskaber 

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Idrætsfaget

KropsbasisRedskabsaktiviteter

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Kryds og bolle på redskaber

Formålet med aktiviteten er, at eleverne får erfaring med de enkelte redskaber gennem leg.

Aktiviteten er opbygget på samme måde som traditionelt “kryds og bolle”-spil, hvor det gælder om at få tre på stribe.

Først opstilles en bane (et spillebræt) i salen. Salen opdeles i 3×3 felter, hvor der i ca. 7 af felterne er et redskab.

Eleverne inddeles i to hold (evt. med overtræksveste). Hvert hold er underopdelt i tre mindre grupper, der fungerer som “brikker”. Hver brik skal holde i hånden som en enhed. De kan forme enten en cirkel eller et kryds for tydeligt at vise, hvor de hører til.

Der sættes musik på, og brikkerne skal nu bevæge sig rundt i lokalet, de skal være i konstant bevægelse imellem felterne. Når musikken stopper, skal hver brik hurtigt erobre et felt. Et felt er erobret, når hele holdet er på/omkring redskabet i feltet. Når musikken igen starter, bevæger alle brikker sig igen rundt i lokalet. Spillet slutter når en gruppe rammer tre på stribe.  

Materialer

  • Musik.
  • Overtræksveste.
  • Forskellige redskaber, fx bænk, plint, bom, saltoplint, trampolin, hest, springbræt, skråkile, rullemåtte.  

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Hvis I har elever, der er utrygge, kan det være en idé at lave to baner, så holdene er mindre, hvilket kan skabe tryghed.  
  • Du kan også lade en elev styrer musikken.  
  • Supplerende regler kan være: eleverne skal bevæge sig på forskellig måde imellem redskaberne. De skal lave en fælles balance-skulptur på det erobrede redskab. De skal lave grundtræningsøvelser med brug af det erobrede redskab – hertil kan du lave time outs, hvor holdene lægger taktik. 

For mere inspiration til undervisning i redskabsaktiviteter se: 

Søgning