Redskabsaktivter
Leg i redskaber
Leg i redskaber
Formålet er, at eleverne på en legende måde afprøver forskellige redskaber.
Her er samlet seks små legeaktiviteter, som du som underviser kan bruge i undervisningen i redskabsaktiviteter eller drage inspiration fra. Aktiviteterne kræver, at de er opstillet enten en bane med redskaber eller at alle redskaberne er trukket frem i salen og placeret tilfældigt.
Stopleg: Løb rundt mellem redskaberne. Ved signal skal du røre et redskab med en bestemt kropsdel – f.eks.: albue, pande, knæ.
Ruteløb: (Parvis) A løber en rute i redskaberne – og kommer tilbage. B gentager ruten/bevægelsen.
Løb mellem, over, under og på redskaber: Løb – hop over redskaberne. Løb og passér redskaberne ved, at du sætter hænderne på redskabet og hopper over. Løb – passér redskaberne ved, at du kravler over/under.
Løb parvis: A bestemmer og B følger efter. Der byttes.
Parvis passér alle redskaber: I skal parvis have fysisk kontakt med hinanden under hele forløbet.
Førerleg (parvis): A fører blind makker rundt i redskaberne. Der byttes.
Materialer
- De redskaber I har til rådighed, fx bomme, skumplint, tykke måtter, trampolin, springbræt, skråkile, rullemåtter, stålplint, saltoplint.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Hvis du har elever, der er utrygge, kan de hjælpe med at styre musikken eller bestemme, hvilken kropsdel, de andre skal røre et redskab med i stopleg.
- Tænk over, hvordan du sammensætter parrene, så alle både føler sig trygge og udfordrede tilpas.
For mere inspiration til redskabsaktiviteter se: