Forside/Aktivitetsdatabase/Leg i redskaber 

Redskabsaktivter

Leg i redskaber 

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.

Idrætsfaget

KropsbasisRedskabsaktiviteter

Tid

20 – 30 min.30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Leg i redskaber

Formålet er, at eleverne på en legende måde afprøver forskellige redskaber.

Her er samlet seks små legeaktiviteter, som du som underviser kan bruge i undervisningen i redskabsaktiviteter eller drage inspiration fra. Aktiviteterne kræver, at de er opstillet enten en bane med redskaber eller at alle redskaberne er trukket frem i salen og placeret tilfældigt.

Stopleg: Løb rundt mellem redskaberne. Ved signal skal du røre et redskab med en bestemt kropsdel – f.eks.: albue, pande, knæ.  

Ruteløb: (Parvis) A løber en rute i redskaberne – og kommer tilbage. B gentager ruten/bevægelsen.  

Løb mellem, over, under og på redskaber: Løb – hop over redskaberne. Løb og passér redskaberne ved, at du sætter hænderne på redskabet og hopper over. Løb – passér redskaberne ved, at du kravler over/under.  

Løb parvis: A bestemmer og B følger efter. Der byttes.  

Parvis passér alle redskaber: I skal parvis have fysisk kontakt med hinanden under hele forløbet.  

Førerleg (parvis): A fører blind makker rundt i redskaberne. Der byttes. 

Materialer

  • De redskaber I har til rådighed, fx bomme, skumplint, tykke måtter, trampolin, springbræt, skråkile, rullemåtter, stålplint, saltoplint.  

Variation og deltagelsesmuligheder 

  • Hvis du har elever, der er utrygge, kan de hjælpe med at styre musikken eller bestemme, hvilken kropsdel, de andre skal røre et redskab med i stopleg.  
  • Tænk over, hvordan du sammensætter parrene, så alle både føler sig trygge og udfordrede tilpas.  

For mere inspiration til redskabsaktiviteter se:

Søgning