Forside/Aktivitetsdatabase/Leg med terninger – butik

Aktivitet

Leg med terninger – butik

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.

Styrk klassen

Trivsel og samarbejde

Øvrig skoletid

BevægelsesbåndPower 0.-3.FrikvarterSFO

Tid

1 – 10 min.10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Leg med terninger

Formålet er, at eleverne opnår høj puls igennem en stafetleg, hvor de også skal øve sig i at huske.

Eleverne skal lege butik med en masse rekvisitter. Det er en stafetleg, hvor eleverne er delt i mindre grupper af ca. 4 elever i hver. Hver gruppe har en terning, og skal nu handle i butikken. Terningen bestemmer, hvad de skal købe, hvilket antal, hvad prisen er, og hvordan der betales for varen. Den elev, der skal “handle” først i butikken, skal slå med terningen fire gange, inden han/hun løber afsted.

Eksempel på varehandel: Eleven slår 3, 4, 4, 6 som svarer til 3 (1. slag) meloner (2. slag), som koster 40 kr. (3. slag) og betalingen (4. slag) er at kravle mellem benene på en anden (40 gange – der kan deles på holdet). Holdet kravler nu i alt 40 gange mellem benene på hinanden, og derefter må eleven, der slog med terningen, løbe hen og hente 3 bolde (meloner).

Andet eksempel på varehandel: En elev slår 6, 2, 2, 3 som svarer til 6 bananer, som koster 20 kr. og betalingen er sprællemænd (20 stk. man udfører alene). Alle elever laver nu 20 sprællemænd hver, inden eleven, der slog med terningen, løber ned og henter 6 skumrør (bananer).

Hvis der er udsolgt i butikken, må alle varer retur, inden butikken åbner på ny.

Hvis I ikke har så mange rekvisitter, kan I bruge billeder af tingene.

Materialer

  • Terninger, ærteposer, skumrør, kegler, bolde, sjippetove eller andre varer.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Eleverne kan være med til bestemme, hvad de forskellige kast betyder – herunder hvilke varer, der er i butikken og hvordan de skal betales
  • Hvis det bliver for svært at holde styr på fire slag ift. antal, varer, pris og betaling, så kan et enkelt slag afgøre handlen. Hvis eleven slår en etter, køber gruppen 1 æble for 10 sekunder i planke.

Denne leg er en del af projektet Frittersport.

Søgning